23948sdkhjf

Nya Audi A4 sätter ny norm för klassen

Den går stabilt, välbalanserat och erbjuder näst intill neural styrning när vi kvickt går in i snäva kurvor. Det handlar om nya Audi A4 som här dessutom har fått en ny tvåliters smidig och alert commonrail-diesel under huven.

Nya Audi A4 är rakt igenom en ny bil jämfört med företrädaren som kom 2004, men delar bottenplatta, hjulupphängning och motorer med nyligen lanserade sportkupén Audi A5. Skiljer gör i korthet design och fälgprogram. Det välbalanserade chassit bygger framförallt på hjulupphängningen och dess placering. Genom att byta plats på differential och koppling har det blivit möjligt att flytta fram framaxeln drygt 15 centimeter. Framaxelkonstruktionen är dessutom i aluminium, bakaxel i stål och därtill har batteriet placerats i bagageluckan. Allt för att nå en idealisk viktfördelning, vilket ger neutral balans och kvick respons i styrningen. Vi premiärtestar nya Audi A4 på racingbanan Gotland Ring, pressar bilen genom kurvor, tajta chikaner och kan bara bekräfta att understyrningen nästan är borttrollad. Med tyngdpunkten mittemellan fram- och bakaxeln blir bilen smidig och lätthanterlig. Men det finns naturligtvis yttre gränser. Här hjälper Audis Drive select-system till att korrigera fjädring, stötdämpare, motorkraft med mera för att ge optimal kraft och stöd vid progressiv körning. Lägg därtill dynamisk styrning så är det i princip bara att gasa och ratta. Men dessa två tillägg gäller inte volymmodellerna 1,8 TFSI samt 2,0 TDI. Sistnämnda nya common rail diesel fokuserar vi på här. Den ersätter tidigare 140-hästars TDI-diesel med separata pumpinjektorer för varje cylinder. Den nya motorn har nu en huvudpump som via gemensam ledning skjuter fram bränslet under 1 800 bars tryck till pietzoinsprutare. Dessa har intelligent styrning och ger förduschar som stöd i förbränningen. Resultatet är mjukare och smidigare gång. Enligt Audi ska den nya dieselmotorn vara snålare, renare, snabbare och erbjuda mer kraft än företrädaren. Jodå, den nya tvålitersdieseln går mycket tyst och jämt och erbjuder dessutom en lång utdragen kraftkurva. Vridet finns från låga varv på hög växel och motorn erbjuder faktisk sportig respons en bit över 4 000 varv. Komforten i kupén är i vanlig Audi-ordning ergonomiskt väl avvägd och förmedlar kvalitet. Den sexväxlade lådan har distinka slag. Längre hjulbas innebär att utrymmet för knä i baksätet samt axelbredd har ökat.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064