23948sdkhjf

Inriktning på amerikanska bilar och automatlådor

Sjölands Bilservice har blivit ett begrepp för västsvenska ägare av amerikanska bilar. Göteborgsföretaget startade som allbilsverkstad år 1958, har varit auktoriserad Chrysler-verkstad sedan tidigt 1970-tal och har hela tiden haft renovering av automatlådor som specialitet.

Nog för att det brukar parkera många amerikanska bilar utanför Sjölands Bilservice, men då vi var där sattes förmodligen nytt rekord. Det beror på att vi besökte företaget i samband med en specialvisning för Cadillac Automobile Club. Omkring 60 Cadillac av minst sagt varierande ålder parkerades utanför bilserviceföretaget och ur dessa klev 130 medlemmar, även de av varierande ålder. Det stod tidigt klart att här fanns en enorm sammanlagd kunskap om den amerikanska lyxbilen. Förutom mängden Cadillac fann vi såväl Viper, Corvette, Hummer och Voyager parkerade utanför serviceporten. De vetgiriga besökarna lyssnade på Anders Marteleur från Cadillac Sverige då han berättade om tillverkarens senaste produkter. Då främst den svensktillverkade Cadillac BLS men även kommande amerikanska crossover-modellen SRX. Väl inne i servicehallen fick vi veta att företaget grundades som allbilsverkstad av Rune Sjöland 1958, men genom åren förtydligades arbetet med amerikanska bilar i allmänhet och renovering av dess automatlådor i synnerhet. Företaget har kompetens att renovera automatlådor från 1950-talet fram till årets modeller. Intresset och kunskapen om automatlådor har gått i arv. Sonen Dan Sjöland, tillika nuvarande ägare av företaget, ägnar stor del av dagen åt automatlådor: - Personalen har utbildats i diagnosteknik av Chrysler, för att lära mer om deras moderna automatlådor. Och blir det problem med äldre lådor då kallas pappa Rune in. Redan under tidigt 1970-tal blev företaget, som första bilverkstad i landet, auktoriserad för Chrysler och Jeep. Det innebar investering i verktyg och instrument samt djupare kunskap om just dessa fabrikat. Det resulterade i fler renoveringar av motorer och automatlådor samt fram- och bakaxelrenoveringar, fyrhjulsinställningar och så vidare. Sedan dess har auktorisationen utökats med General Motors och som fullserviceanläggning lagerförs reservdelar, det utförs service och reparationer samt finns egen plåtverkstad i lokalerna. Här finns såväl svarv som planslip för topplocksrenovering. - När vi 2001 flyttade till nuvarande lokaler var vi sju anställda, idag är vi 23, säger företagets vd Lena Sjöland-Tufvesson. Expansionen har gjort oss trångbodda, men vi investerar nu 30 miljoner kronor på att bygga helt nya ändamålsenliga lokaler 300 meter från den gamla. Dagens åtta verkstadsplatser blir då tolv. Personal har redan nyanställts, möjligen kan det bli aktuellt med ytterligare en mekaniker på sikt. Bland mekanikerna finns de som specialiserat sig på vissa bilmärken. Att företaget är trångbodda märks tydligast på reservdelslagret som är ineffektivt och fördelat i två plan. Här arbetar fyra personer och de ser fram mot flytten i början av 2008 då de får rationellare lager och bättre arbetsergonomi. - Sjölands fungerar som auktoriserad partner till oss och har viss lagerhållning, berättade Mikael Kempe från Klintberg & Way. Vi håller på att avveckla vår försäljning till privatpersoner och ska koncentrera oss på import av original och alternativa reservdelar som förmedlas vidare till partners och verkstäder i Sverige, Norge, Finland samt i viss mån Danmark och Tyskland. Den numera finlandsägda reservdelsimportören har 1 500 000 reservdelsnummer i datorerna, 60 000 delar finns alltid i lager och ruljansen kräver att det kommer in 55 ton reservdelar var månad. Klintberg & Way hanterar årligen 120 stycken 40 fots containrar och omsätter 160 miljoner kronor. Logistiken med reservdelar är komplicerad och leverans sker över natten. För att eliminera transportkostnaderna samdistribueras amerikanska reservdelar med tillika amerikansk motorolja från Amalie. - Vi har många verkstäder som gemensamma kunder, säger Johan Söderlund på Amalie Motor Oil. Specifikationerna på vår kvalitetsolja stämmer bra med dem som krävs från Chevrolet och Corvette. Plåtskadeavdelningen på Sjölands har fyra anställda. En som sköter planering och kontakt med försäkringsbolag så att övriga tre kan arbeta effektivt. - Försäkringsbolagen är mycket kostnadsinriktade och det blir ofta diskussioner om huruvida byta eller reparera komponenter i samband med plåtskador, säger Dan Sjöland. Plåtavdelningen arbetar med alla märken, men inte sällan ser man bilar typ Corvette och Viper på besök. Förutom amerikanska bilar sköter verkstaden reparationen av småbucklor på hyrbilar från närliggande Statoil-stationer. Företaget är miljö- och kvalitetscertifierat och eftersom man är mån om att även äldre bilar rullar har man infört anpassad timpeng på bilar som är från 1900-talet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11