Gillar inte EU:s koldioxidavgifter
Man menar att förslaget äventyrar den svenska miljöbilssatsningen eftersom ingen hänsyn tas till vilka bränslen en bil använder. Enligt EU:s förslag ska nämligen bilar som drivs med alternativa koldioxidneutrala bränslen betala samma straffavgifter som bensinbilar. Vidare menar Bilswden att förslaget går emot det underlag kring minskade koldioxidutsläpp som presenterats av FN:s klimatpanel (IPCC). IPCC har visat att det är den breda likformiga koldioxidskatten som är effektivast. Men EU-kommissionens vill lägga till ett koldioxidpris för bilars utsläpp på cirka 4,50 kronor per kilo, utöver det koldioxidpris på nära 3 kronor per kilo som redan betalas idag. "Detta kan jämföras med det pris på utsläppsrätter på mellan 30 och 40 öre per kilo som förväntas inom EU för övriga utsläpp eller med andra transportslags utsläpp som är helt obeskattade", menar branschorganisationen. Det finns dock en positiv bit i EU-kommissionens förslag och det är den så kallade familjebussparametern. Den innebär att tyngre bilar får ha högre utsläpp utan att tvingas betala straffavgifter. Å andra sidan tycker Bilswden att parametern är snålt tilltagen och inte tillräckligt gynnsam för familjer som vill ha en större bil.