En kombivariant av i30
Den nya kombimodellen bygger förstås på Hyundai i30 femdörrars som introducerades i september i fjol. Den koreanske biltillverkaren har saknat en kombi i sitt modellprogram sedan man slutade tillverka Elantra för cirka åtta år sedan. Men nu är en kombi på väg och den kommer att finnas i fyra motorversioner, två bensindrivna och två dieslar. De två fyrcylindriga bensinmotorer är på 1,6 liter och 126 hästkrafter och 2,0-liter med 143 hästar, båda med femväxlad manuell alternativt fyrstegs automatlåda. De två fyrcylindriga direktinsprutade dieselmotorerna har turboaggregat med variabel turbingeometri och båda har partikelfilter. Den ena är en 1,6-liters CRDi på 115 hästar och den andra en 2,0-liters CRDi på 140 hästar. Den senare finns bara med sexväxlad manuell växellåda. Det ska finnas gott om utrymme för både passagerare och bagage; bilen är knappt 4,5 meter lång och sväljer 415 liter bagage i uppfällt läge och 1 390 i nedfällt. När det gäller säkerhet finns bland annat ESP, nackskydd, krockkuddar, krockgardiner och sidokrockkuddar samt trepunktsbälten som standard. Bland den övriga standardutrustningen finns luftkonditionering, elmanövrerade backspeglar samt fönster där fram, fjärrstyrt centrallås, möjlighet att öppna tankluckan inifrån samt ljudsystem med USB-anslutning. I mars lanserar man också en bil som med sina utsläpp på 119 gram CO2 per kilometer klassas som miljöbil. Hyundai i30 5-d 1,6 CRDi e-Sense har en fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel, turboaggregat med variabel turbingeometri och givetvis finns partikelfilter. 1,6-litersmotorn levererar 90 hästkrafter vid 4 000 varv per minut och det maximala vridmomentet är 235 Newtonmeter vid 1 750-2 500 varv i minuten. Växellådan är femväxlad och manuell. Säkerhetsutrustningen består av bland annat ESP, nackskydd, krockkuddar och trepunktsbälten. Klimatanläggning är standard, färddator ingår också samt USB- och mp3-anslutning.