Förbifart Stockholms lönsamhet mycket högre än den VV redovisat
En granskning av Vägverkets kalkyler som BIL Sweden gjort visar att dessa inte tagit hänsyn till den övergång till eldrift via främst så kallade plug-in hybrider som kommer att vara i full gång innan Förbifarten öppnas och att biltrafiken under större delen av Förbifartens livstid kommer att domineras av fordon som drivs med el. Istället bygger kalkylerna på att bilarna för alltid drivs med fossila bränslen. Detta leder till markanta underskattningar av Förbifartens samhällsekonomiska lönsamhet. Förklaringen till att Förbifarten blir en större samhällsekonomisk vinst än man räknat med beror på att framtidens fordon kommer att ha lägre drivmedelskostnader och lägre samhällsekonomiska kostnader som motiverar beskattning. Dagens fordon kräver bensin som kostar cirka 13 kronor inklusive de skatter som staten lägger på för att bland annat täcka kostnaden för utsläpp och buller. I kalkylerna för Förbifarten räknar man dessutom med ett bensinpris på 20 kronor år 2040. En bil som drivs med el har en drivmedelskostnad på endast 2 kronor per mil. Plug-in hybrider är dessutom vid eldrift helt fria från utsläpp av koldioxid och hälsofarliga utsläpp. Motorn är i stort sett ljudlös. Det innebär att de samhällsekonomiska kostnaderna och därmed skatterna kommer att sjunka markant. Detta innebär kraftigt förbättrad samhällsekonomisk lönsamhet för Förbifart Stockholm. – Vi är medvetna om att det inte fanns samma kunskap som idag om plug-in hybriderna när kalkylerna gjordes, säger Perbo. Visserligen är Förbifarten lönsam även med de försiktiga kalkyler Vägverket gjort baserat på dagens bilar, men vi är ändå kritiska till att de inte nu klargör vilken kraftigt ökad lönsamhet plug-in hybriderna innebär.