23948sdkhjf

Bilar i Sverige har låga utsläpp av fossil koldioxid

SKF har tecknat ett avtal om att förvärva GLO s.r. I och dess tillverkning i Italien. Försäljningen 2007 uppgick till cirka 17 miljoner euro och antalet anställda är cirka 50. Företaget tillverkar huvudsakligen homokinetiska knutar och drivaxlar. GLO förvärvades från Metaldyne.

Det angivna värdet 180 gram koldioxid per km från nysålda bilar 2007 är därför felaktigt. Enligt de mätmetoder som föreskrivs av FN:s klimatkonvention var det svenska värdet 158 gram koldioxid per km 2007. Första halvåret 2008 var värdet 140 gram/km. Det innebär att nysålda bilar i Sverige nu har Europas lägsta utsläpp av fossil koldioxid tillsammans med Portugal, Italien och Frankrike. Den koldioxid som frigörs vid förbränning av biomassebaserade bränslen (t ex pellets, ved, etanol och biogas) ger inga nettotillskott av koldioxid utan ingår i det naturliga kretsloppet. FN:s klimatkonvention (UNFCCC) anger därför att koldioxidutsläppen vid förbränning av sådana ska räknas som noll. Denna beräkningsmetodik tillämpas bland annat av FN:s klimatpanel (IPCC) och i Sveriges årliga rapportering av koldioxidutsläpp till EU och FN. - Det är trist att felaktiga uppgifter som helt bortser från den svenska miljöbilssatsningen sprids på detta sätt, säger Bertil Moldén VD BIL Sweden. - Självklart är det utsläppen av fossil koldioxid som ska jämföras när det gäller bilar precis som på alla andra områden. I logikens namn ska ju annars villor som värms med pellets räknas som oljeeldade. Inte ens T&E kan väl mena att detta är rimligt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078