Greenpeace anmäler 25 biltillverkare
– Cigaretter med mindre nikotin får naturligtvis inte marknads- föras som hälsocigaretter. Men biltillverkarna, de tillåts uppmana allmänheten att "tänka på miljön", samtidigt som de själva gör allt för att motarbeta EU:s förslag om skärpta utsläppskrav, säger Anders Hellberg, Green- peace talesperson i klimatfrågor Greenpeace anmälan sker la-gom till höstens slutförhandlingar om EU:s nya regler för striktare koldioxidkrav på personbilar. I morgon röstar EU-parlamentets miljöutskott i frågan. I Sverige har Klimatberedning-en samt en rad riksdagspartier, EU-parlamentariker, myndig-heter och miljöorganisationer under året påtalat behovet av att utsläppen kontinuerligt måste minska fram till år 2020. Men miljöminister Andreas Carlgren har hittills motsatt sig ett sådant mål. – Reklamen för miljöbilar är så vilseledande att till och med miljöministern verkar ha gått på den. Kanske motarbetar Carlgren frågan om minskade utsläpp till år 2020 eftersom dagens bilar redan "samarbetar med naturen" och dessutom är "bra för miljön", säger Anders Hellberg. Den senaste tidens fokus på klimatförändringarna i kombination med höga oljepriser har fått konsumenterna att efterfråga allt bränslesnålare bilar. Men miljöbilsdefinitionen, som är tänkt att underlätta för sådana val, har samtidigt gett utrymme för biltillverkare och politiker att överträffa varandra i nyskapande och orimlig miljöretorik. – Allmänheten kan inte bli annat än förvirrade. Med miljöbilsbegreppet har vi skapat en märklig situation där Sverige är bäst i EU på försäljning av miljöbilar men sämst i EU när det gäller bilarnas koldioxid- utsläpp, säger Anders Hellberg.