Lägg ned Vägverket och Banverket!
I förslaget, som finns i ett remissvar över ett förslag till nya nationella transportpolitiska mål, förordar Naturskyddsföreningen att den praktiska förvaltningen av både vägar och spår överförs till ett antal, t.ex. regionala, mindre myndigheter. – Att trafikens miljö- och säkerhetsmål inte uppnåtts beror inte minst på den prioritering trafikverken drivit fram – att i huvudsak lösa alla problem med dyra miljardinvesteringar istället för billigare och mera effektiva lösningar som t ex bättre skattesystem, vettigare hastighetssystem, obligatoriska alkolås, säger Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen. Att verken prioriterar dyra lösningar framför billiga beror, enligt Naturskyddsföreningen, på den organisatoriska strukturen. – Om en och samma myndighet ansvarar både för den långsiktiga planeringen och för att förbruka pengarna så är det naturligtvis inte förvånande om myndigheten lobbar för höjda anslag och dyra projekt. Den processen eldas i sin tur på av kommunalråd och byggföretag som vill komma över statliga pengar, konstaterar Svante Axelsson. Naturskyddsföreningen efterlyser en ny renodlad transportplaneringsmyndighet som arbetar med både vägtrafik, järnvägar, flyg och sjöfart, och som inte bara ansvarar för infrastrukturen utan också för att utveckla effektivare miljöskatter, bättre trafiksäkerhetsåtgärder m m. – Vi är inte negativa till att regeringen tar fram nya principer för transportpolitiken, men så länge man har en myndighetsstruktur som inte främjar de politiska målen ska man inte räkna med att de politiska målen slår igenom, säger Magnus Nilsson, trafikexpert vid Naturskyddsföreningen.