Mekonomen köper åtta butiker av Micro
Intäkterna för Mekonomen-koncernen beräknas öka med cirka 80 MSEK per år och initialt ge en neutral resultatpåverkan. Från 2010 räknar Mekonomen med en positiv resultateffekt från dessa butiker, bland annat från synergier inom inköp och logistik. Mekonomens varumärke och profilering kommer att införas i dessa butiker successivt till och med maj 2009. – Micros beslut att omstrukturera sin verksamhet ger oss ett unikt tillfälle att med detta förvärv snabbt öka vår volym av konsumentförsäljning i den svenska marknaden. Förvärvet av dessa Micro-butiker innebär att vi flyttar fram våra positioner i konsumentnära lägen och att vi når nya, yngre, kundgrupper, säger Håkan Lundstedt, VD och koncernchef för Mekonomen AB. - För att öka satsningen på partnersamarbeten och e-handel har Micro beslutat att omstrukturera sin verksamhet och minska antalet butiker. Vi ser Mekonomen som ett mycket bra alternativ för såväl kunder som butiksmedarbetare, säger Kristina Jarring, VD för Micro Holding.