23948sdkhjf

Omreglering av fordonsbesiktning

Sedan en tid tillbaka kan besökarna på Audi.se nu bygga sina bilar i en ny bilkonfigurator. Den nya konfiguratorn tar det nätbaserade bilbyggandet till en helt ny nivå med snygg layout, stor detaljrikedom och pedagogiska beskrivningar av tillvalen.

Det framgår av Sveriges Åkeriföretags remissvar på utredningen om den framtida fordonsbesiktningen. Det är flera monopolområden som föreslås öppnas upp för konkurrens. Det är Bilprovningen som kontrollerar och registreringsbesiktigar fordon, SMP, Svensk Maskinprovning som utför besiktning i fält av bl.a. traktorer, motorredskap, tunga terrängvagnar mm och Inspecta Sweden AB med monopol på besiktning i fält av motorredskap klass 1 inrättade som mobilkran. -Utredningens förslag att nya aktörer måste åta sig alla besiktningsformer i varje län där de vill etablera sig blir ett hinder för förändring, säger Mårten Johansson, teknikchef i Sveriges Åkeriföretag SMPs och Inspectas besiktningsområden bör konkurrensutsättas utan att de nya aktörerna tvingas att erbjuda andra typer av besiktningar i varje län där de har verksamhet. När det gäller Bilprovningen föreslår Sveriges Åkeriföretag att omreglering görs genom att stationerna säljs ut i ett antal kluster där anläggningar av olika storlek blandas. -Storlek på kluster med besiktningsanläggningar och geografisk spridning bör fastställas så att man säkrar en god konkurrens, rimlig prissättning av tjänster och bra service på marknaden, säger Mårten Johansson En viktig aspekt som är otillräckligt belyst är att besiktningsresultaten måste vara korrekta och repeterbara. Så är tyvärr inte fallet idag anser Sveriges Åkeriföretag. --Det är en oacceptabel stor olikhet och brist på internationellt harmoniserade metoder för bedömning av t.ex. bromsar på tunga fordon, säger Mårten Johansson. Regeringen och Transportstyrelsen bör medverka till en internationell harmonisering av metoden för besiktning. Det är en viktig förutsättning för en omreglerad besiktningsverksamhet. Sveriges Åkeriföretag föreslår också att systemet med ackrediterade verkstäder för att släcka tvåor utvecklas så att de medges rätt att hyra ut sina lokaler och utrustning till annat fristående ackrediterat besiktningsorgan. Då kan deras personal genomföra kompletta besiktningar i lånad anläggning vilken redan står under tillsyn av Swedac. Det ger flexibilitet och ökad närhet till kunder i glesbygd. -Utredarens förslag måste vidareutvecklas. Det är då lämpligt att bredare kompetensområden medverkar i en sådan omarbetning, säger Mårten Johansson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078