23948sdkhjf

Detta är svensk Fordonsindustri

Iveco Norge AB och Posten Norge AB har tecknat ett ramavtal som innebär att Iveco levererar samtliga transportbilar från 5,2-12 tons totalvikt. Avtalet sträcker sig över tre år med med möjlighet till ett års förlängning. Totalt handlar det om cirka 180 Daily och Eurocargo fram till och med 2012.

Den svenska fordonsindustrin sysselsätter 140 000 personer och var tionde svensk arbetar med fordon, vägar eller transporter. Dessutom är fordonsindustrin en ledande exportnäring med ett exportvärde på 155 miljarder kr,vilket motsvarar 13 % av den totala varuexporten. Denna industrigren är vår största näring (13 %) när det gäller industriinvesteringar. Den svarar också för runt en fjärdedel av tillverkningsindustrins FoU-invsteringar. sverige tillhör de länder i världen som är mest beroende av sin fordonsindustri och i en internationell jämförelse är Sverige unikt. Trots att Sverige bara har 9 miljoner invånare finns det fyra fordonstillverkare med både tillverkning och utveckling i landet. Två av världens ledande tillverkare av tunga fordon - Volvokoncernen och Scania - och två personbilstillverkare - Volvo Personvagnar och Saab Automobile - har sin hemvist i landet. Förutsättningarna för att bedriva fordonsindustri i Sverige är goda då det finns välutbildad arbetskraft med konkurrenskraftiga löner och välutvecklad FoU samt stabil och till viss del flexibel arbetsmarknad. Volvokoncernen är bland de ledande i världen när det gäller tillverkning av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen är Sveriges största privata arbetsgivare och sysselsätter ca 28 200 personer i Sverige. I koncernens lastbilsverksamhet, som är den största delen av koncernen, ingår Volvo Lastvagnar, franska Renault Trucks, amerikanska Mack Trucks, japanska Nissan Diesel och indiska Eicher. I Sverige sker tillverkning av lastbilar i Göteborg. Bussar tillverkas i Borås (chassier) och Säffle (karosser). Lastbilshytter tillverkas i Umeå och motorer i Skövde. Volvo tillverkar lastvagnar även i Belgien, Ryssland, Brasilien och USA. Över 95 % av Volvo Lastvagnars tillverkning säljs på exportmarknader utanför Sverige. Scania sysselsätter ca 13 300 personer i Sverige. Scania är en av världens ledande tillverkare av tunga lastbilar och bussar. Man tillverkar också industri- och marinmotorer. I Södertälje tillverkas lastbilar och bussar. I Oskarshamn tillverkas lastbilshytter och i Luleå bakaxelbryggor mm. Sammansättningsfabriker för lastbilar finns i Nederländerna, Frankrike och Brasilien. Ca 95 % av Scanias lastbilstillverkning i Sverige exporteras. Volvo Personvagnar ägs av Ford Motor Company. Sysselsätter ca 16 600 personer i Sverige. I Göteborg tillverkas V70, XC70, S80 och XC90. I Uddevallafabriken tillverkas cabrioletmodellen C70. I belgiska Gent tillverkas modellerna C30, V50, S40, S60 och den nya modellen XC60. S40 modellen och en förlängd version av S80 tillverkas även i Kina. Hälften av Volvos tillverkning sker i Sverige. Motorer tillverkas i Skövde, karosskomponenter i Olofström och vevstakar och bromsskivor i Floby. Under 2008 var USA den största och Sverige den näst största marknaden för Volvo. Saab Automobile ägs av General Motors. Sysselsätter drygt 4 100 personer i Sverige. I Trollhättan tillverkas modellerna 9-3 och 9-5 samt Cadillac BLS. I österrikiska Graz tillverkas cabrioletmodellen av Saab 9-3 och i USA tillverkas Saab 9-7X. Planer finns på att lägga produktionen av nya 9-5 i Rüsselsheim, Tyskland. Ca 85 % av Saabs produktion sker i Sverige. Under 2008 var USA den största och Sverige den näst största marknaden för Saab. Alla siffror gäller 2008. • 9 av 10 resor sker på våra vägar. • 8 av 10 resor görs med bil. • Det finns drygt 4 miljoner personbilar i Sverige. • Vägtrafiken står för 26 % av utsläppen av växthusgaser i Sverige. • Sverige har en av Västeuropas äldsta bilparker. • 100 nya bilar är renare en 1 gammal från 1970-talet. • Utsläppen av fossil koldioxid från nyregistrerade bilar sjönk under 2008 med 13 %. • Etanolen är det vanligaste drivmedlet i våra miljöbilar. • 2008 sattes ett miljöbilsrekord då 33 % av registreringarna var miljöbilar. • Risken att förolyckas i de modernaste bilarna har minskat med 90 % sedan 1980-talet. • Vid ett bensinpris på 12 kr/l är 8 kr skatt. • Bilisterna betalar över 60 miljarder kr per år i olika särskatter på bilar. • Det finns drygt en halv miljon lastbilar i trafik i Sverige. • 60 % av allt gods transporteras med lastbil. • Lastbilstransporterna dominerar på sträckor under 30 mil. • Diesel är det dominerade drivmedlet för lastbilarna, men de senaste åren har inblandningen av alternativa biobaserade drivmedel successivt ökat i dieseln. • Exempel på miljöanpassade drivmedel som Volvokoncernen och Scania arbetar med är; biogas, etanol, RME, DME och syntetisk diesel. • Drivmedelsförbrukningen, för Volvokoncernen och Scanias lastbilar, har minskat med 30 % sedan 1980. • Utsläppen, från en ny lastbil, av luftföroreningar som kväveoxider och partiklar har minskat med 84 % respektive 94 % sedan 1990. • Hybridtekniken på lastbilar och bussar kan spara upp till 30 % bränsle. • I Sverige tillåts lastbilsekipagen väga 60 ton och mäta upp till 25,25 m. I EU är gränserna 18,75 m respektive 40 ton. • Om EU tillät längre fordon, skulle transporteffektiviteten öka och miljöpåverkan minska, vilket skulle innebära en stor vinst för samhället. Källa: Bil Sweden

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063