Av med vinterdäcken
– Den som tror att dubbfria vinterdäck fungerar lika bra året runt misstar sig, säger Pontus Grönvall, Däckbranschens Informationsråd. Gummiblandning och mönster i dubbfria vinterdäck är anpassade efter de förhållanden som gäller på vintern. Ett dubbfritt vinterdäck har på sommaren sämre grepp och längre bromssträcka än ett motsvarande sommardäck, särskilt när det är vått på vägen. Bränsleförbrukningen blir vanligen högre med dubbfria vinterdäck jämfört med sommardäck och den mjukare gummiblandningen i vinterdäcken gör att de slits mer på varma sommarvägar. De senaste fem sommarsäsongerna, från 2004 till 2008, har polisen bötfällt 4 080 bilister för att de kört på dubbdäck när detta inte är tillåtet. Antalet har varierat mellan 694 och 1 033 per år och förra året var antalet 880. Bötesbeloppet är 500 kronor. Flest bilister som fick böter för att ha kört på dubbdäck när detta inte är tillåtet fanns förra året i Stockholms län med 267 böter, följt av Skåne med 132 böter och Västra Götaland med 72 böter. I Dalarna var antalet minst med 6 böter. När antalet böter jämförs med antalet bilar i trafik visar det sig att Polisen på Gotland skriver ut flest böter för att bilister kört på dubbdäck när detta inte är tillåtet, med 4,1 böter på 10 000 bilar i trafik. I Dalarna skrevs förra året endast 0,4 böter per 10 000 bilar i trafik ut för samma förseelse. Genomsnittet för hela Sverige var 2,1 per 10 000 bilar i trafik. När däcken slits under 3 mm ökar, vid vått väglag, bromssträckan och risken för vattenplaning betydligt. Ändå kör nästan var tredje personbilsförare på minst ett däck med 3 mm eller sämre mönsterdjup. Statistiken kommer från de däckrazzior som har genomförts av Däckbranschens Informationsråd i samverkan med Polisen, Vägverket, NTF och Bilprovningen. Sommardäcken är olagliga när de slits under 1,6 mm.