Posten positiv till nitrogen i däcken
Men målet är högre ställt. Och där kan nitrogen i däcken komma in som en del i bilden. -För drygt tre år sedan fyllde vi de första däcken med nitrogen. Det var en s k jumbodäckare/ tvåvåningstrailer/ på traden Ånge - Luleå som fick luften utbytt, berättar Kjell Ekberg, fleetmanager på Posten Logistik, avdelning efterfordon, i Stockholm. -Idag är det 60 trailers, 50 dollys och 18 s k jumbotrailers, som rullar på nitrogen och om något halvår ska hälften av alla våra efterfordons däck ha nitrogenfyllts. - Det har inte alltid varit lätt att hitta gummiverkstäder som kunnat erbjuda oss nitrogen. Med tiden har det dock blivit bättre och inom en relativt snar framtid ska därför samtliga 450 fordon ha nitrogen i däcken. Eftersom det inte handlar om helt homogena ekipage, i vissa fall är inte samtliga däck på t ex en trailer nitrogenfyllda, har Kjell svårt att direkt peka på fördelarna med nitrogen. -Men jag känner en stark tendens till att detta är bra, förarna är nöjda och faktum är att vi inte haft en enda brand, varmgång eller hjullager som skurit, sedan vi fått nitrogen i däcken. Något som var vanligt innan. -Om det beror på att däcken rullar pInte minst med tanke på Postens miljömedvetenhet och där målet är att minska koldioxidutsläppen i relation till omsättningen med 15 procent mellan 2006 och 2010. Med hjälp av nitrogen i däcken är det nämligen ingen omöjlighet att kapa förbrukningen med upp till 5 procent tack vare att rätt däcktryck bibehålls 3-4 gånger längre än med luft i däcken. Att risken för en däckexplosion, som till 90 procent orsakas av för lågt tryck, minskas tack vare nitrogen gör inte saken sämre.