Ny Hyundai-motor med direkt bensininsprutning
Den nya 2,4-liters GDI-motorn från Hyundai har utvecklats under 46 månader till en kostnad av 170 miljarder koreanska won (drygt en miljard SEK). Motorn beräknas finnas på marknaden under första halvåret 2010 i nya Hyundai Sonata och senare också i andra Hyundai-modeller. Jämfört med en vanlig motor med indirekt multipointinsprutning med samma cylindervolym ger en GDI-motor cirka sju procent högre vridmoment vid låga varvtal och tolv procent på toppvarv - och samtidigt minskar bränsleförbrukningen med ungefär tio procent! Förutom insprutningen har den nya motorn jämfört med föregångaren genomgått en mängd konstruktionsförbättringar. Den har till exempel fått ett trestegs variabelt insugssystem VIS (Variable Induction System) som förbättrar motorns "andning" och automatiskt justerar mängden luft som sugs in i förbränningsrummet. Det betyder optimal blandning av luft och bränsle under olika belastningsförhållanden för motorn. Tack vare DCVVT - Dual Continuously Variable Valve Timing (dubbel kontinuerlig variabel ventilstyrning) förbättras motorns "andning" ytterligare vid både insug och utsug. Beroende på belastning och varvtal förlänger eller förkortar DCVVT den tid som ventilerna öppnas och stängs, vilket resulterar i högre effekt men också i lägre förbrukning och utsläpp.