Volvo XC60 - kvinnornas val av familjebil
Under 2009 har åtta kvinnliga motorjournalister från Storbritannien, USA, Kanada, Sydafrika, Indien, Australien och Nya Zeeland testat 21 utvalda bilar. Gruppen och utmärkelsen har kommit till för att utbilda världens biltillverkare om de kvinnliga kundernas köpbehov. - Det är naturligtvis oerhört glädjande att kvinnor uppskattar Volvo XC60 och att vår produkt motsvarar deras krav. Med Volvo XC60 känner vi att vi verkligen lyckats skapa en bil som attraherar flera olika kundgrupper, säger Johan Rasmusson, Car Line Manager för Volvo XC60 och XC90 på Volvo Personvagnar. Samtliga vinnare i de fyra tävlingsklasserna presenterades nyligen i London. Volvo XC60 vann klassen Årets familjebil. Total vinnare av hela tävlingen blev Jaguar XF. Bilarna bedömdes från en rad kriterier och beskrivs som "kvinnornas välkända inköpslista" vilket bland annat inkluderar örvaringsutrymmen, barnvänlighet, estetiskt tilltal - det vill säga design - och körglädje. Accelerationsförmåga och motorns kraft bedömdes också, men låg inte i topp bland prioriteringarna. Klimatpåverkan var en annan faktor. De bilar som kvalade in till årets omröstning skulle ha sålts i minst tio länder världen över och ha funnits på marknaden mellan september 2008 till september 2009.