23948sdkhjf

Premiär för nya Audi A1

Nya Audi A1 beskrivs som sportig, emotionell, individuell och nytänkande i sin klass. Med nya A1 lanserar Audi den första premiummodellen i den lilla kompaktklassen.

Att den är en del i Audifamiljen framgår tydligt av sidolinjen med den markerade takbågen, de kupéliknande C-stolparna, de stora hjulhusen och – naturligtvis – fronten med den typiska single frame-grillen. Huv och baklucka omfamnar karossen; bakljusen är tredimensionellt formgjutna och skapar en omisskänlig design, dag som natt. Förutom sportpaket så erbjuds även bland annat ett "media style paket" med fokus på infotainment och interiördesign. Oavsett om det handlar om färgade luftintag, LED-interiörbelysning eller sätesklädsel i expressiva färger är kundanpassning till förarens personliga stil viktiga ledord. Kunden kan även välja bland en mängd olika lackeringar på takbågen (tillval). Det går även att efterbeställa många av dessa lösningar för att kunna följa en trend eller ett infall. Bagageutrymmet i Audi A1 har plana väggar; lastkanten är låg för enkel lastning och lossning. Det har en volym på 267 liter och dubbelt lastgolv är standard. Det delade baksätet kan fällas ned snabbt och enkelt för att öka lastkapaciteten till ungefär 920 liter om bilen fylls till taket. Det standardmonterde ESP-systemet inkluderar nu även en elektronisk differentialbroms. Precis som en mekanisk differentialspärr gör den de redan smidiga köregenskaperna ännu mer neutrala genom att i stort sett eliminiera understyrning och förbättra framkomligheten. Den nya A1 sätter också en ny standard när det gäller effektivitet. Motorprogrammet består av fyra fyrcylindriga, direktinsprutade turbomotorer, de två TDI- och två TFSI-motorerna utvecklar mellan 86 hk och 122 hk. Alla versioner av A1 har god bränsleekonomi, med värden vid blandad körning mellan 3,8 och 5,4 liter per 100 kilometer (preliminära siffror). 1,6 TDI med 90 hk och manuell växellåda släpper ut endast 99 gram CO2 per kilometer. Alla motorer är utrustade med ett bromskraftsåtervinningssystem som gör att de återvinner energi vid inbromsning, och de har dessutom automatiskt start-stopp-system. Ett nytt styrsystem för temperaturhantering och ny vattenpump bidrar till den låga förbrukningen hos 1.2 TFSI. A1 är tillgänglig med den sjuväxlade S-troniclådan – en växellåda med dubbelkoppling som växlar extremt snabbt, komfortabelt och utan märkbart avbrott i dragkraften. Audi A1 kommer att byggas i Audis fabrik i Bryssel. Audi har investerat mer än 100 miljoner euro i modernisering av produktionsanläggningen för att helt uppfylla de allra strängaste kvalitetskraven. Försäljningen av nya A1 startar i början av maj och svensk lansering är planerad till slutet av augusti. Svenska priser är ännu ej fastställda.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062