Mazda nyanställer försäljningspersonal
Mazda Motor Sverige har snart funnits i sex år på den svenska marknaden som ett helägt dotterbolag till Mazda Motor Europe. - Nu är det dags att ytterligare stärka vår organisation och se framåt, säger Mazda Motor Sveriges VD Klaus Oest. Vi utvecklar hela tiden vårt nät av återförsäljare och bl.a. för att stötta dessa har vi anställt flera nya personer. Mazda Motor Sveriges nya försäljningsavdelning består idag av en kvartett unga och mycket målinriktade personer, som trots sin ungdom har stor och mångsidig erfarenhet av bilbranschen. Jonas Stjernlöf, 37 har arbetat hos Mazda Motor Sverige sedan hösten 2008. Han har en magisterexamen i finansiell ekonomi från Handelshögskolan i Göteborg och har, förutom inom banksektorn, tidigare haft olika positioner hos både Ford, Ford Credit, Renault och Saab. Ester Nielsen, 32, börjar snart åter arbeta som regionchef efter att ha varit mammaledig en tid. Ester anställdes i Mazda Motor Sverige hösten 2007. Då kom hon närmast från en befattning som regionchef för Mazda Credit. Efter universitetsstudier i marknadsföring arbetade hon som marknadskoordinator och produktchef för Renault. Helt nyanställd regionchef är Johannes Sveningsson, 31. Han har en fil mag i ekonomi från Handelshögskolan i Göteborg och kommer närmast från Volkswagen Group Sverige, där han arbetat både som produktansvarig och som ansvarig för volymplanering, priskalkylering och logistik för VW Transportbilar. Nyanställd i Mazda Motor Sverige är även Jan-Olof Carlsson, 31. Efter en magisterexamen från Chalmers i Göteborg i industriell ekonomi har han arbetat hos olika marknadsundersökningsinstitut och inom bilbranschen med huvudsakligen företagsförsäljning och kundnöjdhetsfunktioner. Jan-Olof Carlsson är ansvarig för att utveckla Mazdas företagsförsäljning. - Mazda har traditionellt fokuserat på privatkunder här i Sverige, säger Klaus Oest, VD Mazda Motor Sverige. Men eftersom vi numera också har konkurrenskraftiga produkter för företagsmarknaden vill vi utveckla även denna sida och stötta våra återförsäljare, främst när det gäller försäljning till mindre och mellanstora företag. Det övergripande ansvaret för all försäljning och billogistik har fortfarande Victoria Falksund, som sedan 2005 har varit en del av ledningsgruppen i Mazda Motor Sverige.