23948sdkhjf

120-grammare ökar kraftigt

BIL Swedens läns- och kommunfördelade statistik för januari-mars visar att nyregistrerade personbilar som släpper ut högst 120 gram koldioxid per km, sk "120-grammare" ökar kraftigt i hela landet. Statistiken visar också att Blekinge län har den högsta miljöbilsandelen av nybilsregistreringarna, följt av Gotland på andra plats. Norrbottens län innehar förstaplatsen som länet med den högsta dieselandelen av nybilsregistreringarna, följt av Jämtlands län på andra plats. - Nyregistreringarna av gruppen snåla bensin- och dieselbilar, som släpper ut högst 120 gram koldioxid per km har fördubblats hittills i år. "120-grammarna" svarade för den största andelen av de totala miljöbilsregistreringarna i Sverige under första kvartalet i år. Etanolbilarna kom på andra plats, följt av gasbilar och hybridbilar, säger Bertil Moldén vd för BIL Sweden. - Gasbilarna har tredubblat sina registreringar hittills i år även om det skett från en låg nivå. Det är framför allt i storstadsområdena som gasbilarna ökar, säger Bertil Moldén. - Andelen dieselbilar av nyregistreringarna i Sverige var under första kvartalet i år 48 procent, vilket är nästan en femdubbling jämfört med för fem år sedan. Det är en mycket positiv utveckling ur miljösynpunkt eftersom en dieselbil släpper ut 20 procent mindre koldioxid än en motsvarande bensinbil, avslutar Bertil Moldén. Blekinge län hade den högsta miljöbilsandelen i landet jan-mars i år då 41,3% av alla nyregistreringar i länet var miljöbilar. På andra plats kom Gotlands län med 40,6% miljöbilar, följt av Västra Götalands län med 40,5%, Östergötlands län 37,4% och Stockholms län med 36,8%. Riksgenomsnittet för miljöbilsandelen var 34,1% i mars i år jämfört med 38,2% mars förra året. Jan-mars i år var miljöbilsandelen 35,9%, vilket kan jämföras med samma period förra året då andelen var 36,0%. Miljöbilsstatistiken per län har också delats upp per typ av miljöbil. I Stockholms län var 42,5% av de nyregistrerade miljöbilarna jan-mars i år etanolbilar (E85), 26,9% var dieselbilar med CO2-utsläpp på max 120 g/km, 12,7% var bensindrivna bilar med CO2-utsläpp på max 120 g/km, 11,7% var gasbilar och 6,2% var hybridbilar. Miljöbilsandelen i Stockholms kommun minskade från 39,3% jan-mars förra året till 38,1% samma period i år. I våra övriga storstäder så minskade miljöbilsandelen i Göteborg från 45,9% till 43,8% och i Malmö kommun ökade den från 35,1% till 36,4% jan-mars i år. Den högsta dieselandelen under jan-mars hade Norrbottens län med 63,4% dieslar av de totala nyregistreringarna i länet. Den näst högsta dieselandelen hade Jämtlands län med 62,6%, följt av Västerbottens län med 57,4%, Västernorrlands län med 56,2% och Örebro län med 54,5%. Riksgenomsnittet för dieselandelen var 48,2% i mars i år jämfört med 38,4% mars förra året. Jan-mars i år var dieselandelen 47,7%, vilket kan jämföras med samma period förra året då andelen var 39,1%.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079