23948sdkhjf

Säkra och miljövänliga bilar har låg prioritet bland bilköpare

En ny rapport från Folksam är deprimerande läsning för de som arbetar för säkrare och mer miljövänliga bilar. Enligt rapporten är det nämligen pris och driftskostnad som är det viktigaste när svensken väljer bil. Att bilen är trafiksäker och har en god miljöprestanda kommer först på tredje respektive sjätte plats.

Folksam har låtit undersöka vad som styr svenskarnas val av bil. Resultatet visar att bilens driftskostnad och inköpspris är allra viktigast. Att bilen är trafiksäker och har en god miljöprestanda kommer först på tredje respektive sjätte plats. Noterbart är att bilens märke kommer på femte plats dvs före miljöprestanda.

Undersökningen har genomförts på 1 156 bilägare i åldern 18-70 år och som tillhör hushåll som äger eller disponerar bil. Av undersökningen framgår att driftsekonomin kommer som nummer ett. Därefter följer inköpspris, krock- och trafiksäker, storlek/lastkapacitet, märke, hög miljöprestanda, design samt motorstyrka.

Det här tycker inte Folksam är acceptabelt och för att få fler att välja bilar som är de allra bästa inom miljö och säkerhet så sänker Folksam nu försäkringspremierna på en rad bilmodeller. Bilar som uppfyller Folksams miljö- och säkerhetskrav leder till färre personskador och har lägre utsläpp samtidigt som bilägaren får en billigare bil på sikt. Lindrigare olyckor och hållbara bilar är naturligtvis en bra affär också för ett försäkringsbolag. Det är en win-winsituation för alla parter, konstaterar Maria Krafft, trafikforskare hos Folksam.

Grön och säker-rabatten innebär en 10-procentig sänkning av premien på alla bilar som redan nu klarar EU:s koldioxidutsläppskrav för år 2015 och lever upp till högt ställda säkerhetskrav. I dagsläget är det ett 50-tal bilmodeller från 15 bilmärken som lever upp till kraven.
Folksams krav för grön och säker-rabatt är 5 stjärnor i Euro-NCAP:s krocktester eller minst 30 procent bättre än medelbilen, utrustad med antisladd som standard, godkänt whiplashskydd. Miljökraven baseras på EU:s koldioxidutsläppskrav för personbilar år 2015. Medelbilen ska max släppa ut 130 gram koldioxid. Bi-fuel bilar som körs på etanol, men också bensin, tillåts en högre förbrukning vid bensindrift än vad som gäller för bilar som enbart drivs på bensin. De tillåts 15 procent högre förbrukning än motsvarande storlek för rena bensinbilar. Bilar som drivs på gas är automatiskt godkända givet att säkerhetskraven är uppfyllda.

Det här är ett bra initiativ från Folksam. Myndigheterna gör ju inte alltför mycket för att stimulera köp av trafiksäkra bilar med bra miljöprestanda. Det är bara att hoppas att fler följer efter med liknande stimulansåtgärder. Om nu vill ha en säkrare bilpark som också sparar miljön.

Olle Holm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078