Dubbdäck säkrast vid halka enligt en ny studie
– Studien bekräftar det Motormännen alltid har hävdat, däckvalet är avgörande för att minska risken för en olycka på vintervägarna. Det är fakta som måste tas på allvar när politiker diskuterar utökade dubbdäcksförbud, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
På vinterväglag minskar olycksrisken med 42 procent om man har antisladdsystem. Använder man dessutom dubbdäck minskar risken ytterligare för att få sladd och hamna i en olycka. Idag kör ungefär 65 procent av svenskarna med dubbdäck vintertid. Om dubbdäcksanvändningen minskar till 20 procent ökar antalet dödade och skadade i trafiken med nästan 40 personer per år.
– Plötslig ishalka är det mest förrädiska man kan råka ut för, då ger dubbdäck det bäst greppet. Det är därför viktigt att de som har behov av dubbdäck kan fortsätta att använda dem. Tas den möjligheten bort kommer olyckorna att öka, sägerNiklas Stavegård.
På blankis är dubbdäck tveklöst det säkraste alternativet, till och med slitna dubbdäck är bättre än odubbade däck. VTI hänvisar till däckbranschens tester som visar att dubbdäck också är säkrast på våt is, våt asfalt, torr asfalt och ger bilen den bästa stabiliteten på vinterväglag.
– Politikerna bortser helt från dubbdäckens betydelse för trafiksäkerheten när de inför förbud och begränsningar. Med nyare och effektivare städmetoder går det att minska partikelhalterna och förbättra miljön samtidigt som säkerheten kan garanteras med bibehållen möjlighet att använda dubbdäck, avslutar Niklas Stavegård.