If står för kostnaden för Saabs garanti
Försäkringsbolaget If står för kostnaden för vagnskadegarantin under hela nästa år för de Saab-ägare som förlorat garantin för sin bil i samband med Saabs konkurs.
I och med Saabs konkurs slutar vagnskadegarantin att gälla för drygt 2 000 Saab-bilar som sålts det senaste året. Anledningen är att Saab Automobile AB inte har betalat kostnaden för garantin på dessa bilar.
If har idag beslutat att stå för kostnaden för garantin under hela 2012 för de drabbade kunderna. Lösningen är ett gemensamt upplägg med de svenska återförsäljarna. If hanterar Saab Försäkring sedan nära 30 år tillbaka och har idag de flesta Saab-ägarna även som försäkringskunder.
– Det känns bra att vi har kunnat ta beslutet att ge de berörda kunderna vagnskadegarantin under hela nästa år. Juridiskt är vi inte ansvariga, men det vore tråkigt om de också skulle hamna i kläm i den här sorgliga historien, säger Jonas Billberg, ansvarig för märkesförsäkringar på If.
– Vi är mycket glada över att vi tillsammans med If har kommit fram till en bra lösning. Saab-återförsäljarna har befunnit sig i en besvärlig situation och det här innebär ett problem mindre. Det viktigaste är att kunderna inte blir lidande, säger Peter Hallberg, VD för Återförsäljarföreningen.
Vagnskadegarantin ingår i priset för nya bilar och gäller normalt i tre år. Garantin täcker skador som man själv orsakar på den egna bilen. Det är biltillverkaren som står för garantin. Administration och skadereglering sköts av försäkringsbolagen.