Vinterdäck till bussar ger 20 procent bättre grepp och högre säkerhet
Continental rekommenderar bussbolagen att i god tid utrusta sina långfärdsbussar med vinterdäck inför vintern. Valet av rätt däck och en exakt anpassning till användningsförhållandena kan vara avgörande för ett företags vara eller icke vara. Bussar som fastnar i snön eller som ställer sig på tvären över glashala motorvägar utgör nämligen en livsfara för människor och kostar bussbolaget mycket pengar. Dessutom uppstår ofta även höga ekonomiska förluster för resenärerna och ett skadat anseende i bussbranschen.
De tidigare, hårda, snörika och extremt långa vinterperioderna med riktigt låga temperaturer har visat att det inte bara är nödvändigt med rätt däck i norrland utan även längre söder ut. För att bussarna ska kunna färdas säkert på vägarna även under vintriga vägförhållanden med packad snö, snömodd eller is, måste däcken uppfylla mycket specifika krav. Dit räknas bland annat säkert grepp, god kontaktyta och styrprecision, säker bromsförmåga på snö och is samt maximal livslängd, även på torr körbana. Samtidigt ska bussdäck för vinterväglag ha en hög komfort och vara lönsamt för företaget.
Vinterdäcken från Continental uppfyller alla dessa kriterier. Särskilt för turistbussar utvecklade däcktillverkaren från Hannover 2010 vinterdäcken HSW2 Coach som har alla de erforderliga egenskaperna. Dessa särskilda vinterdäck kan användas på alla bussaxlar. På typiska vintervägar har vinterdäck upp till 20 procent bättre grepp än standarddäck. I utvecklingen av bussdäck för användning på motorväg stod kraven från resebranschen i centrum. För att resenärerna ska kunna njuta obekymrat av bussresor på vintern måste däcken inte bara vara extra säkra, utan även klara en utmärkt jämn körning och ge en hög resekomfort.
Basen för det utgörs av en däckstomme som också används i lastbilsdäcken från Continental. Dessa kännetecknas av en triangulärt gördelpaket i fyra lager, ett så kallat AirKeep-system, modifierad vulst med förstärkning av stål och en särskild kontur. Denna kombination garanterar hög körkapacitet, lågt rullmotstånd och bättre möjligheter till regummering.