Fler hyr bil via Hertz självbetjäningskiosker
Under förra året hyrdes cirka 800 bilar i månaden ut via någon av Hertz 15 självbetjäningskiosker. Företaget lanserade sin första Hertz Self Service-kiosk under 2008 och förra året etablerades en helt obemannad hyrbilsstation i stadsdelen Hyllie, i Malmö. Etableringen är ett led i arbetet med att öka tillgängligheten. Via kiosken kan kunderna hämta hyrbilen även utanför ordinarie öppettider och Hertz kan dessutom erbjuda hyrbil på orter och platser där det normalt inte skulle finnas ekonomiska förutsättningar att ha ett bemannat uthyrningskontor. Idag finns de 15 självbetjäningskioskerna fördelade på olika platser i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Helsingborg och Gävle.
– Dagens kunder ställer högre krav på ökad tillgänglighet. Allt fler efterfrågar olika självbetjäningslösningar för att snabbare och smidigare kunna boka, hämta och lämna hyrbilen. Även om kioskerna idag bara står för cirka två till fyra procent av alla uthyrningar ser vi en tilltagande efterfrågan. Planen är att ytterligare fem till tio kiosker ska sättas i drift under 2012, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz Biluthyrning.
Under hösten 2011 genomfördes en undersökning bland de Hertzkunder som använt sig av hyrbilskiosken för att hämta hyrbilen. Sju av tio är mycket positiva till lösningen och drygt åtta av tio kan tänka sig att använda den igen.
För att kunna hämta bilnyckeln i den automatiserade kiosken, så bokar kunden bilen via www.hertz.se eller Hertz bokningscentral på telefon 0771-211 212. Körkort enligt EU-standarden krävs. Vid upphämtning identifierar kunden sig via ett VISA- eller MasterCard-kort och med en PIN-kod som ersätter underskriften på hyresavtalet. Körkortet skannas i kiosken för att matcha hyresmannen med rätt nyckel i maskinen. I dagsläget är kioskerna tillgängliga mellan 06.00 och 24.00.