Det verkar dröja innan elbilar blir något att räkna med
Det är inte lätt att veta vilket ben man ska stå på när det gäller elbilar. Det är ingen tvekan om annat än att elbilar är den starkaste trenden i bilbranschen. Ändå kommer det dröja till år 2026 innan elbilar når 15 procent av den totala bilförsäljningen, visar en internationell undersökning från konsultföretaget KPMG.
I dag står batteridrivna elbilar för mindre än 1 procent av den totala personbilsförsäljningen. Men bilindustrin är ändå övertygad om att elbilar hör framtiden till och rankar den som industrins starkaste trend. Studien Global Automotive Executive Survey bygger på intervjuer av 200 av branschens viktigaste beslutsfattare.
Undersökningen ger inte något entydigt svar på vilken elbilsteknik som kommer att ta kommandot, även om hybridbilar har något fler anhängare än plug in-hybrider. Förmodligen kommer teknikerna att slå igenom olika starkt i olika världsdelar och länder, konstaterar Björn Hallin, branschansvarig för bilindustrin på KPMG i Sverige.
I till exempel Japan är elbilstrenden särskilt stark och de japanska experterna i undersökningen tror 46 procent att elbilar kommer att stå för mer än 25 procent av nybilsförsäljningen år 2026, alltså om mindre än 15 år. Även i Indien och Kina tror experterna starkt på elbilar. Utvecklingen mot fler elbilar gör också att 54 procent av de tillfrågade anser att leverantörer av elektriska komponenter kommer att växa i betydelse i industrin.
Men nu ska man inte glömma bort att även om i princip alla fordonstillverkare har el- och hybridfordon på sitt program, så har man också utvecklat traditionella bensin- och dieselmotorer till helt nya nivåer.
På Detroit Motor Show var det visserligen gott om el- och hybridbilar, men den riktigt stora uppmärksamheten fick ändå bilar med ny teknik i tex bensinmotorer. De nya och effektivare bensinmotorerna trycker tillbaka el- och hybrider. Biltillverkarna visar att bensinmotorer nu är så effektiva att det klarar alla tänkbara utsläppsmål, åtminstone de närmaste åren.
Men det kommer också signaler om ny batteriteknik som ska öka räckvidden rejält. Det talas om nya litium-luftbatterier som ska ge en räckvidd på 80 mil på bara en laddning. Men förmodligen får vi vänta till bortåt 2020 innan den typen av batterier blir kommersiellt gångbara. Med den räckvidden kommer förstås intresset för elbilar att öka rejält, förutsatt att priserna inte blir för höga.
KPMG:s undersökning visar också att den globala bilindustrins uppdelning i mogna marknader och tillväxtmarknader blir allt mindre relevant. Hela 75 procent av de tillfrågade experterna tror att skillnaderna om femton år har försvunnit när det gäller fordonskvalitet och säkerhet. De tror även att skillnaden mellan premiummärken och lågprismärken kommer att bli mindre.
Olle Holm