23948sdkhjf

Provkörning: Drömbilen för landet lagom

Hyundais succémodell i30 presenterades på Frankfurts bilsalong i höstas och lanseras nu i Sverige med fem dörrar. Bilen förväntas bli en stor utmanare i C-klassen med sin uppdaterade design och interiör. Motor-Magasinet har provkört en bil som tar dig från punkt A till B utan känslor däremellan.

ÄVEN OM DET ÄR preskriberat vid det här laget kommer väl ingen någonsin att glömma första modellen av Hyundai Santa Fe? Någon föreslog till och med att Hyundai skulle köpa upp alla sålda bilar för att slippa skämmas över designen i framtiden. Det var då det och många år sedan. Med nya Hyundai i30 framför mig på parkeringen är det svårt att förstå vad som har hänt? Bilens front hör onekligen till en av de mest lyckade som C-klassen har att erbjuda i dagsläget.
Har man ingen designfilosofi från start är det bara att göra om sin hemläxa och försöka igen tills man lyckas. Nya i30 har formgivits och konstruerats vid Hyundais Technical Center i Rüssels-heim, Tyskland och på årets Genèvesalong var det tydligt att Hyundai har gjort vad som behövs för att övertyga motorjournalister och bilköpare om att sydkoreanska bilar ska sälja med premiumdesign.

FÖRSÄLJNINGEN AV I30 har ökat för varje år. Sedan modellen introducerades 2007 har drygt 360 000 bilar sålts i Europa, inklusive 115 000 bilar under 2010 – den högsta försäljningssiffran någonsin för en enskild Hyundai-modell i Europa under ett år – vilket placerar Hyundai i30 på en sjätte plats i C-segmentet. I Sverige har 13 000 i30 sålts sedan lanseringen hösten 2007.
Till Sverige kommer nya i30 med så många som fem motoralternativ varav fyra är miljöklassade. Motor-Magasinet har provkört en diesel på 1,6 liters och 110 hk.
I Sverige beräknas fördelningen bli 30/70 mellan bensin och diesel och man räknar med att motorn på 1,6 liter med variabel turbogeometri blir den populäraste.

DRIVLINAN ÄR VÄLDIGT förlåtande även med manuell låda. Oavsett hur man hanterar gas- och kopplingspedalen blir resultatet mjukt och sällan ryckigt. Något som uppskattas hos alla som inte har några större krav på körglädje – det vill säga de flesta bilköpare i C-klassen.
Hyundai i30 gör sitt jobb och det enda Motor-Magasinet har att invända på är testbilens klimatanläggning som behövde över en kvart för att värma upp kupén i knappt två plusgrader. Ett problem hos många snåldieslar som har svårt att komma upp i arbetstemperatur i vårt kalla klimat.

ÄVEN VARNINGEN FÖR HALT väglag hade det svårt under vår provkörning och varnade för halka trots flera plusgrader. Kan det vara så illa att det svenska trygghetsknarkandet har spridit sig hela vägen till Sydkorea? Hoppas inte.
Femdörrarsmodellen lanseras nu i Sverige men den riktiga storsäljaren kommer senare i höst. Då är det svensk premiär även för kombimodellen.
KLAS SKARIN

Hyundai i30 1,6 110hk
Motor 4-cyl turbodiesel
Cylindervolym: 1 582 cm3
Transmission Manuell 6-växlad
Max effekt 81 kW/110 hk vid 6 350 varv/min
Max vridmoment 260 Nm vid 1 900-2 750 varv/min
Acceleration 11,5 sek (0-100 km/h)
Toppfart 185 km/h
Tjänstevikt 1 461 kg
Bränsleförbrukning Blandad: 4,1 liter/100 km
Pris från 159 900 kronor
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079