23948sdkhjf

Motor-Magasinet möter: Bertil Moldén, vd för Bil Sweden

Han basar för Bil Sweden, branschorganisationen för tillverkare och importörer av
personbilar, lastbilar och bussar. Motor-Magasinet har träffat rattmästaren Bertil Moldén
för att diskutera verkstadskedjornas kvalité, borgerlig politik och svårslagna engelsmän i Vauxhaull Vivor.
TEXT OCH FOTO KLAS SKARIN

Vad gjorde du innan du blev vd för Bil Sweden?
Jag brukar säga att jag har praoat i trettio år för jobbet jag har nu. Jag var sex år på Ford, sju år på Volvo, åtta år på BMW och nio år hos Volkswagengruppen. Halva tiden var jag återförsäljare och halva tiden importör och just nu har jag ett av de absolut roligaste jobben man kan ha med den bakgrund och de intressen jag har.

Vårpropositionen kom förra veckan – fick du några svar?
Vi saknar fortfarande besked om tjänstebilsreglerna efter 2013, men fick svar på hur en ny miljöbilsdefinition kan komma att se ut. Enligt förslaget bör kraven för fem års fordonsskattebefrielse utgå ifrån de krav som gäller för fordonstillverkare enligt EU-förordningen. Kraven är således relaterade till bilens vikt vilket är mycket bra. Det innebär att familjer som behöver en större bil och samtidigt vill göra ett miljövänligt bra val, kommer att kunna göra det.
Varför är det så viktigt att få besked om tjänstebilsreglerna?
Nuvarande regler gäller fram till 31 december 2013 vilket är om bara 20 månader. En normal leasingperiod för en tjänstebil är 36 månader. Leasingtagaren inventerar och beställer sin bil flera månader innan periodens start vilket betyder att en framförhållning om cirka 40 månader är önskvärd. Nu svävar kunder i ovisshet om de sista 20 månaderna av brukandeperioden och ingen vågar just nu välja en etanolare eller hybrid.

Hur har samarbetet fungerat med den borgerliga regeringen?
Det var bättre förr! Socialdemokraterna var mycket mer lyhörda och pålästa på våra frågeställningar och vi hade en bra dialog. När alliansen tillträdde så skulle tyvärr allt det som Socialdemokraterna gjort bra inte göras längre och vi saknar den dialog som vi hade under många år. Med Centerns nya partiledare Annie Lööf har det blivit bättre men miljöminister Lena Ek har inte haft tid att träffa oss. Stefan Löfven håller vi däremot väldigt högt, det är en person som verkligen förstår vad vi håller på med.

Vilken är den viktigaste frågan för bilbranschen just nu?
Kompetensförsörjningen är oerhört viktig, vi har inte tillräckligt med bilmekaniker och ej heller civilingenjörer till fabrikerna. Det är en viktig fråga för biltillverkarna och när det gäller importörerna gäller det att vi har korrekta skatter som uppfattas som vettiga. Varför ska det vara sex procent moms på en ridlektion när det är 25 procents moms på en körkortslektion? Det finns 5 000 b-kortsjobb lediga, 5 000 c-kortsjobb och 10 000 bussförarjobb. Varför ska det då vara så svårt och dyrt att ta körkort? I dag kommer du inte under 15 000 kronor vilket gör att många aldrig tar något körkort på grund av att det blivit för dyrt och därmed en klassfråga.

Ni har stämt Meca, varför det?
Märkeshandeln sitter på kompetensen och skickligheten och därför tyckte vi det var dags att pröva saken. Vi har inga problem med att det kommer nya aktörer på marknaden, men marknadsföringen ska ske på lika villkor; alltså äpplen ska jämföras med äpplen och päron med päron. Har du problem med hjärtat så går du inte till en allmänläkare, den som är specialist har du störst förtroende för och därför reagerar vi mot deras marknadsföring. Våra medlemmar har ju inte haft en enda mekaniker från verkstadskedjorna på vidareutbildning de senaste fem åren.

Har märkeshandeln vaknat för sent?
Vi har inte varit så duktiga på att förklara att det är ett mervärde att komma till en specialist som är välutbildad och har originaldelar. Verkstadskedjorna är duktiga men vi ifrågasätter att de håller den kvalité som de utlovar. Konkurrens på lika villkor är helt okej för oss – att ett äpple är ett äpple och ett päron är ett päron. Vår systerorganisation Bil Norge stämde Meca i Norge som drog tillbaka sin marknadsföring – det skulle vi vara nöjda med även i Sverige. Sen kan vi diskutera länge vad som är en originaldel, men det är nästa steg.

Är årets siffror för totalmarknaden oförändrade?
De sista tio åren har snittet legat på cirka 270 000 sålda personbilar, men jag tror det kan bli bättre om oron för en lågkonjunktur lägger sig. Våra medlemmar mår bättre av en jämn försäljning och det finns flera faktorer som gör att vi tror på bilmarknaden trots det turbulenta läget; låga begagnatlager, hög omsättningshastighet på begagnat, bra priser och bra bruttovinster.
Handlare och importörer mår förhållandevis bra och även fabrikerna. De kommande fem åren ligger i samma intervall mellan 270 000–300 000 bilar.

Får vi se en bilsalong i Sverige igen?
Troligtvis inte, vilket är ett resultat av att det är dyrt att hålla bilsalonger. Trenden bland importörer och återförsäljare har varit att bygga egna corp identity-anläggningar dit kunderna kommer för att provköra nya bilar samtidigt som man värderar bytesbilen och gör upp affären vid sittande bord.
Trenden är tyvärr bort från bilsalonger och framförallt under lågkonjunkturer, men de fem stora bilsalongerna i världen kommer att finnas kvar.

Du sägs vara en hejare på att köra bil – hur kommer det sig?
Jag tog körkort första dagen det var möjligt och blev sedan ungdomens rattmästare när jag var 18 år. Min pappa var också väldigt duktig på det här, att fickparkera, följa koner, vända och parkera. Jag blev bäste svensk 1970 och fick åka till England där jag körde mot andra ungdomar i högerstyrda Vauxhall Viva. Tyvärr var det ingen av oss som körde vänsterstyrda bilar som hade någon chans – engelsmännen vann allt. Å

Profilen
Bertil Moldén
Aktuell som vd för Bil Sweden

ÅLDER 59
BOR Lidingö
FAMILJ Hustru och två barn
BAKGRUND Civilekonom från Handelshögskolan , 6 år Ford, 7 år Volvo, 8 år BMW, 9 år Volkswagengruppen och sen sex år Bil Sweden
FRITID Golf, båt och trädgård,
PÅ NATTDUKSBORDET Steve Jobs
SENASTE FILM Hotel Marigold
BÄSTA BILMINNE När jag körde hem min första Porsche cab en sensommarnatt med nedfälld sufflett
DRÖMBIL Porsche cabriolet
DRIVKRAFT Först prestation och sen premiering
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078