GM säger fortsatt nej till tillverkning av vissa Saab-modeller
– Vi har blivit kontaktade av intressenter, men vi har inte ändrat inställning. Och det har vi meddelat konkursförvaltarna, säger bolagets talesperson James R Cain, skriver Valdemar Lönnroth på ttela.se.
När Saab gick i konkurs fanns det tre modeller: 9–3 med knappt tio år på nacken, och de nya 9–5 och 9–4X.
För att en ny ägare ska kunna tillverka de två senare modellerna krävs godkännande av GM, eftersom dessa bär gemensamma komponenter och teknologi med ett antal GM-märken.
När det gäller den befintliga 9–3-modellen krävs också någon form av godkännande av kinesiska BAIC, som köpte produktionsverktygen till denna modell. Och vill en intressent använda den teknologi Saab tog fram för kommande modeller, Phoenix, kommer det att dröja innan en sådan produktion kan komma igång – Victor Muller talade om ett par år för nästa generation 9–3-modell.
Även när det gäller kommande modeller finns ett osäkerhetsmoment, då vissa komponenter varit beroende av GM.
Inom kort kan konkursförvaltarna vara färdiga med vem av intressenterna som ska köpa Saab. En knäckfråga för de budgivare som vill tillverka fordon i fabriken på Stallbacka är om man kommer att ha tillgång till de befintliga Saab-modellerna eller inte, som verktygen i anläggningen är anpassade för. Och när det gäller flaggskeppet 9–5 är frågan helt i händerna på GM. Och även när det gäller en eventuellt tillgång till stadsjeepen 9–4X som tillverkades i Mexiko.
Men när TTELA tar kontakt med GM i Detroit och talar med pressansvarige James R Cain säger han:
– Vi har blivit kontaktade av ett antal intressenter, men vi förhandlar inte med någon av dem. Vi har inte ändrat inställning när det gäller tekniklicenser och annat.
Så det betyder att ni fortfarande säger nej till att tillverka de befintliga Saab-modellerna?
– Ja.