Bildelar för 1 000 miljarder kronor enbart i Europa
Siffrorna från den europeiska samarbetsorganisationen inom bileftermarknad, Figiefa, är smått imponerande, samtidigt som de visar på den potential som finns för komponenttillverkare att finna nya distributionskanaler och därmed marknader för sina produkter utöver direkt till OEM.
Det är ett område som för övrigt har kartlagts av konsultföretaget REC International åt FKG (Fordonskomponentgruppen) och där utredaren Peter Bryntesson pekar på många nya affärsmöjligheter, men också på att det är en komplex värld.
Av Europas 260 miljoner bilägare är det vi skandinaver som lägger mest pengar på nya delar, däck och tillbehör – cirka 5 600 kronor per personbil och år enligt det tyska analysföretaget Wolk senaste studie som publicerades 2010.
I Europa är Tyskland – även om genomsnittstysken köper bildelar, däck och tillbehör ”bara” för lite mer än 4 000 kronor om året så omsätter den drygt 170 miljarder kronor. Sedan tillkommer verkstadsarbetet.
Minst pengar per bil lägger forna öststatsbor i Ukraina och Ryssland – cirka 2 500 kronor. I Ukraina är gör-det-själv den enskilt största marknaden, det vill säga bilägaren köper delen i bildelsbutiken för att montera på egen hand.
Men det är tillväxtmarknader med snabbt växande vagnparker där nya bilar dominerar. Nya bilar innebär att service- och reparationsbehovet inledningsvis är begränsat – dock ökar det över tid.
Det är lätt att beskriva de nya affärsmöjligheterna och peka på deras potential. Men det finns även problem. Det är det stora antalet distributörer och distributionskanaler som finns; heltäckande kedjor inom bildelar och verkstad, grossistkedjor, lokala grossister och ambulerande grossister samt internethandel/postorder.
Enbart inom den märkesoberoende bileftermarknaden finns 22 000 bildelsbutiker eller grossister exklusive däck. Totalt sysselsätter de 184 000 personer och har en omsättning på drygt 400 miljarder kronor.
Dessa bildelsföretag servar både allbilverkstäder och auktoriserade verkstäder samt säljer direkt till kund, GDS.
I Sverige har det auktoriserade verkstadsledet en mycket stark ställning på marknaden – nio av tio nysålda bilar hanteras i det auktoriserade nätet under de fyra första åren. Bara Tyskland har ungefär motsvarande grad av total marknadsdominans inom nyare bilar för de auktoriserade verkstäderna.
Men ser vi till övriga Europa så ökar marknadsandelen för de verkstäder som arbetar märkesoberoende som allbil ju längre söderut man kommer.
Källa: Fordonskomponenten