Premiär för TTA - Elitserien i racing på Karlskoga
Samtliga klasser i TTA – Elitserien i Racing kör en tävling per helg som ger en segrare. Längden på tävlingarna är samma för alla, 40 minuter, utom Swedish GT som kör 60 minuter med obligatoriskt förarbyte då teamen tävlar med förarpar i varje bil.
Både kval och tävlingar körs på lördagen då fredagen enbart innehåller tester. Detta är för att ge publik på plats all action på en och samma dag.
Startprocedur är stående start för samtliga klasser utom Swedish GT som kör rullande start.
För huvudklassen TTA gäller FIA:s internationella poängreglemente som både Formel 1 och DTM använder sig av. 25 poäng för segraren och poäng ned till tionde plats. Samma poängskala används för team- och märkes-mästerskap med skillnaden att de två bästa förarna/bilarna tar poäng.
Nytt är också att poäng för snabbaste varv och kvalificering kommer att tilldelas. Förarna får tre poäng för pole position och en poäng för snabbaste varv.
Samtliga klasser kommer att ha en Pitwalk under lördagen på tävlingshelg vid specifika tider. Här erbjuds publiken att träffa förarna och få autografer precis i anslutning till teamens tält där tävlingsbilarna står.
Fyra supportklasser tävlar tillsammans med huvudklassen TTA i Elitserien i Racing 2012 med allt från långlopp med förarbyte i Swedish GT till ultrasnabb juniorracing i Radical.
Carrera – GT Cup
Carrera – GT Cup tävlar med Porsche 911 GT3 Cup-bilar till och med årsmodell 2012. Klassen etablerades i Skandinavien till säsongen 2012 av Flash Engineering. Klassen erbjuder Porsche-racing med legendariska Cup-bilar som har över 400 hästkrafter.
Radical
I Radical tävlar man med lätta enhetsbilar på strax under 600 kilo som drivs av en 210-hästars motor från Suzuki. Klassen är öppen för ungdomar ända ned till året de fyller 16 år. Klassen är en av Sveriges absolut snabbaste racingklasser som erbjuder extremt snabb och hård racing.
Swedish GT
Swedish GT är en svensk GT-serie som startades till säsongen 2010 av Leif Lindström. I mästerskapet tävlar förarna uteslutande med GT-bilar på cirka 500 hästkrafter som Audi R8, BMW Z4, Ferrari 458, Porsche 911 och många fler modeller. Mästerskapet är uppdelat i tre olika klasser bland annat beroende på hästkraftantal. Förarna tävlar i par under tävlingar på 60 minuter där förarbyte är obligatoriskt under depåstopp.
Trofeo Abarth Sweden
I Trofeo Abarth Sweden tävlar man med specialpreparerade Abarth 500-bilar. Klassen etablerades i Skandinavien till säsongen 2011 av Leif Lindström tillsammans med Abarth i Turin och Svenska Bilsportförbundet. Klassen erbjuder stenhård juniorracing på lika villkor i små och snabba Abarth-bilar som väger 970 kilo och som drivs av en turbomotor på 1.4 liter på 190 hästkrafter.