Bra däck krävs både på dragbilen och släpvagnen
I testet användes två exakt likadana lastbilar med släp. Den första dragbilen hade helt nya Nokian Hakkapeliitta F framdäck och Nokian Hakkapeliitta Truck E drivdäck. De övriga däcken var nya så kallade All Season däck. Det andra ekipaget hade enbart slitna All Season däck med cirka fem millimeters mönsterdjup.
Båda ekipagen ABS-bromsade från olika hastigheter och gjorde ett filbytestest. Testerna gjordes på hårdpackad snö och is. Båda ekipagen hade testinstrument som bland annat beräknade acceleration i olika riktningar. Båda ekipage hade en totalvikt på cirka 43 ton. Testerna visar tydligt skillnaderna mellan de båda ekipagen.
- I ABS-bromsning från 70 km/h hade ekipaget med slitna däck i genomsnitt 30 procent längre bromssträcka än ekipaget med nya däck. När lastbilen med bra däck hade stannat hade den med slitna däck fortfarande enhastighet på 35 km/h. I accelerationstestet hade ekipaget med slitna däck bara kommit halvvägs när ekipaget med nya däck redan var framme, sammanfattar Teppo Siltanen, produktutvecklingschef på Nokian lastbilsdäck.
Lika tydlig var skillnaden även i filbytestestet. Ekipaget med nya däck hade ingen understyrning och sidorörelserna på drivaxeln var små. Dollyn och släpvagnen följde dragbilen hela tiden. Dragbilen med slitna däck understyrde kraftigt och bakdelen av ekipaget slirade åt sidan. Det var även svårt att få ekipaget att styra rakt fram igen.
Testet visar tydligt att man på vintern ska ha bra däck på hela fordonskombinationen. Viktigt är att använda vinterdäck med märkningenM+S. Mönsterdjupet spelar en viktig roll särskilt i snöiga och slaskiga förhållanden. Mönstrets lamellering förbättrar greppet avsevärt.
Nokian Tyres anser att dragbilen ska ha vinterdäck med minst fem millimeters mönsterdjup och släpet däck med minst tre millimeters mönsterdjup. I Sverige ska dragbilen enligt lagen ha minst fem millimeters mönsterdjup från 1 december till 31 mars vid vinterväglag.
En lastbil med släp som har bra däck på vintern har mycket bättre köregenskaper än bilen med dåliga däck. Föraren klarar av start, acceleration och kurvkörning utan problem. Vid körning på vintern är det viktigt att anpassa hastigheten efter väglaget. Speciellt viktigt är att känna till hur väglaget påverkar bromssträckan och även i kurvor ska hastigheten minskas på halt väglag.
De senaste årens klimatförändringar har lett till att väglaget varierar snabbt på vintern. Även det ökar vikten att en tung lastbil med släp har bra vinterdäck.
Viktigaste testresultaten:
· I ABS-bromsning från 70 km/h hade ekipaget med slitna däck i genomsnitt 30 procent längre bromssträcka än ekipaget med nya däck.
· I accelerationstestet hade ekipaget med slitna däck bara kommit halvvägs när ekipaget med nya däck redan var framme.
· Ekipaget med nya däck hade ingen understyrning och sidorörelserna på drivaxeln var små. Dolly och släpvagnen följde dragbilen hela tiden.
· Dragbilen med slitna däck understyrde kraftigt och bakdelen av ekipaget slirade åt sidan. Det var även svårt att få ekipaget att styra rakt fram igen.
· På vintern ska ha bra däck på hela fordonskombinationen, även på släpet.
· En lastbil med släp som har bra däck på vintern har mycket bättre köregenskaper än bilen med dåliga däck.