Åkerier har tröttnat på lågpriskonkurrens
De nordiska åkeriorganisationerna i Sverige, Norge och Danmark, samlade i Nordic Logistics Association, begär att regeringarna i sina respektive länder tillfälligt ska stoppa utländska åkerier från att utföra tillfälliga inrikestransporter i Norden. Under en time-out till i mars 2013 ska regler och kontroller skapas för att säkerställa en konkurrens på rättvisa villkor. Nu drar vi i nödbromsen, säger Johan Lindström, verkställande direktör i Sveriges Åkeriföretag.
De tre åkeriorganisationerna befarar att en hel yrkeskår är på väg att bli utkonkurrerad av lågavlönade chaufförer från södra och östra Europa på grund av oklara konkurrensregler. Det finns risk för att den skandinaviska åkerinäringen går förlorad för alltid, och därmed också det miljö- och säkerhetsarbete inom transportnäringen som vi står för.
Därför uppmanar Sveriges Åkeriföretag infrastrukturministern att anmäla till EU-kommissionen att Sverige avser att använda artikel 10 i förordningen 1072/2009, för att tillfälligt avskaffa cabotage, ett slags time-out eller tankepaus. Cabotage handlar om inrikestransporter. Artikel 10 gör det möjligt att införa skyddsåtgärder, om det uppstår allvarliga störningar på den nationella transportmarknaden och ett varaktigt utbudsöverskott i förhållande till efterfrågan.
Stoppet för cabotagetrafik ska vara till den 1 mars 2013 då Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen ska presentera en utredning och analys av situationen på den svenska transportmarknaden. Under uppehållet måste det skapas regler och kontroller som säkerställer en återgång till konkurrens på rättvisa villkor i Sverige och Skandinavien, menar de tre organisationerna i Nordic Logistics Association.
– Vi är oroliga för att det kan vara för sent att vänta till utredningen är klar den 1 mars 2013 för att bibehålla en sund och konkurrenskraftig svensk åkerinäring. Det finns alldeles för mycket oklarheter som behöver redas ut en gång för alla, säger Johan Lindström, vd, Sveriges Åkeriföretag.
Nordic Logistics Association, NLA, är en gemensam plattform för EU-arbete. Medlemmar i NLA är Sveriges Åkeriföretag, SÅ, Dansk Transport og Logistik, DTL och Norges Lastebileierforbund, NLF. Tillsammans företräder organisationerna i NLA 15 000 nordiska medlemsföretag.
Sveriges Åkeriföretag är åkerinäringens branschorganisation med cirka 8 000 åkeriföretag och lastbilscentraler som medlemmar. Åkerinäringen omsätter ca 100 miljarder och sysselsätter ca 60 000 personer.