Snålkörande Göteborgs-systrar vann elbilsrally
–Vi bytte till bra däck före tävlingen och sen höll vi snålt på gasen, berättade Clarinda Nilsson när hon och medföraren Theresa Nilsson tog emot priset efter målgången i Malmö på söndagseftermiddagen.
Men det höll på att gå galet. Av misstag stängdes tidtagaren i bilen av och tjejerna fick hålla koll på tiden med vanliga klockor.
–Men alla klockor visade olika tid, så vi fick chansa på slutet, skrattar Theresa.
En annan som log stort var projektledare Per Lundgren. Han konstaterade att allt fungerat som planerat. Ett litet missöde vid starten i Köpenhamn, då en av bilarna missade uppkörningsrampen, samt en bil som inte tog emot laddning under nattstoppet i Helsingborg, det var allt.
–Jag är överväldigad av entusiasmen från alla inblandade. Det känns att deltagarna verkligen vill vara med och förändra världen. Dom är kuggar som kommer att dra andra kuggar – och nästa år ska vi att vara ännu fler!
Tävlingsledare Peter Bäckström noterade hur mycket körstilen påverkar energiförbrukningen.
–Energimätningen visar att det som mest skilde en faktor två mellan bilar av samma fabrikat och årsmodell.
Helgens arrangemang handlade inte bara om rally. I Köpenhamn, Helsingör, Helsingborg, Landskrona och Malmö arrangerades samtidigt Elbilens Dag med utställningar, radiostyrda bilar, underhållning och bus för barnen. Och även om vädret under lördagen inte var det bästa passade många på att provköra elbil. I Helsingborg kom bilarna från Helsingborgs nystartade elbilspool och Mikael Kilter från Move About sken som en sol trots vädret.
–Fantastisk respons, jag har knappt hunnit äta lunch, berättade han.
I Helsingör tog borgmästare Johannes Heckt Nielsen plats bredvid dansstjärnan Ann Wilson och följde med färjan över till Helsingborg. Danmarks
klimatminister Martin Lidegaard flaggade iväg deltagarna vid starten i Köpenhamn på lördagen och i Malmö inleddes söndagens prisutdelning av Karolina Skog, kommunalråd för framtidens trafik i Malmö. Assisterade under prisutdelningen gjorde tv-kända Tony Irwing och rallystjärnan Tina Thörner.
Karolina Huss och Louise Kjaer arbetar för EU:s Interreg 4A-program, en av finansiärerna, och de var mycket nöjda med helgens arrangemang.
–Det har fungerat alldeles utmärkt. Arrangemanget är en bra plattform där både privata och offentliga elbilsaktörer kan mötas, samverka och konkurrera, summerade Karolina.
Topp fem, energisnål körning med hänsyn till bilens vikt:
Clarinda Nilsson/Theresa Nilsson, privat. Tesla Roadster 2011, 6,96 Kwh/ton
Christian Marcus, Tesla. Tesla Roadster Sport 2012. 7,89 Kwh/ton
Mikael Bohlin/Stig Lindell. Radiocity Audio Video. Nissan Leaf 2012. 8,10 Kwh/ton
Martin Warmark/Fredrik Falkenström, Hbg stad. Citroen C-Zero 2011. 8,14 Kwh/ton
Mikkel Thomsen, privat. Mitsubishi MiEV 2011. 8,23 Kwh/ton
Topp fem, Regularity rally
Patrik Lindblom/Britt Carlsson-Green, Region Skåne. Nissan Leaf. 154p
Matz Nettby, Göteborgs Gatu AB. Volvo C30 Electric 2012. 151p
Joachim Samuelsson/Petra Samuelsson, privat. Tesla Roadster 2011. 144p
Sven Forsberg/Daniel Karlsson, Elbil Sverige. Nissan Leaf 2012. 139p
Clarinda Nilsson/Theresa Nilsson, privat. Tesla Roadster 2011. 134p.
Segrare totalt
Clarinda Nilsson/Theresa Nilsson, privat. Tesla Roadster 2011
Christian Marcus/Julie Lysemose, Tesla Motors. Tesla Roadster 2012
Sven Forsberg/Daniel Karlsson, Elbil Sverige. Nissan Leaf 2012