23948sdkhjf

Ny generation motorer från Opels drivlineprogram

Opel förnyar sina motorer från grunden. Tre helt nya bensin- och dieselfamiljer ersätter nuvarande motorprograms kärna. Målet är att bli ledande inom fordonsindustrin, inte bara när det gäller bränsleförbrukning och utsläpp utan också när det gäller att reducera buller och specifika ljud som uppkommer från vridmomentet.

Den första enheten som lanseras är en turboladdad bensinmotor på 1 598 cc och fyra cylindrar med SIDI direktinsprutning (spark ignition direct injection) ECOTEC och Start/Stop. Den nya motorn kommer att finnas tillgänglig med olika effekt och i flera modellinjer. Produktionen påbörjas sent 2012 i fabriken i Szentgotthardt i Ungern

Mjuk acceleration, stark dragkraft, låga ljudnivåer och låg bränsleförbrukning har varit huvudfokus vid utvecklingen. Speciell tonvikt har också lagts på vridmomentet där ingenjörerna har lyckats uppnå 187,5 Nm per liter cylindervolym – en norm för bensinmotorer som produceras i höga volymer. Maximalt vridmoment är 300 Nm och finns tillgängligt redan vid 1 700 varv. Maximal kraft på upp till 200 hk uppnås vid 4 700 varv.

Jämfört med föregångaren, den bensindrivna turbomotorn på 1.6 liter, har bränsleförbrukningen och CO2–utsläppen minskat med 13 procent.

Den första Opelmotorn med SIDI direktinsprutning på 114kW/155 hk och 2.2 liter debuterade i Opels Signum och Vectra 2003 och blev sedan tillgänglig i Zafira.

2007 lanserade Opel den första turboladdade bensinmotorn med direktinsprutning i modellen GT. Den var på 2.0 liter och 194 kW/264 hk. Ett år senare lanserades den här motorn i Insignia, i två olika versioner: 162 kW/220 hk och 184kW/250 hk. I nya Astra OPC kommer den senaste versionen av den här motorn att sitta. Den erbjuder en effekt på hela 206 kW/280 hk.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062