23948sdkhjf

Premie för supermiljöbil lockar inte många bilköpare

Supermiljöbilspremien togs fram under stor vånda i alliansregeringen. Väl på plats var det nog många som trodde att den nya premien skulle sätta fart på försäljningen av supermiljöbilar. Men riktigt så har det inte blivit. Under första kvartalet i år har 56 bilar, som kan vara aktuella för supermiljöbilspremien registrerats i vägtrafikregistret. Det får nog betecknas som en besvikelse.
Men 40 000 kr som högst i premie räcker nog inte till för att få svenska bilköpare att rusa till bilhandeln och köpa en supermiljöbil. Det handlar förstås om pengar, att köpa en supermiljöbil kostar mycket pengar, så mycket mer än en konventionellt driven bil att premien inte riktigt uppväger merkostnaden. En supermiljöbil är en personbil som är typgodkänd, uppfyller EG:s utsläppskrav Euro 5 eller Euro 6 och släpper ut högst 50 g koldioxid vid blandad körning
Supermiljöbilspremien kommer att betalas ut till de 5 000 första privatpersoner eller företag som köper och ställer på en ny supermiljöbil från den 1 januari 2012.
Premiebeloppet per supermiljöbil för juridiska personer motsvarar högst 35 procent av skillnaden i nybilspris mellan supermiljöbilen och närmast jämförbara bil, dock högst 40 000 kronor. För fysiska personer är premiebeloppet alltid 40 000 kr. Premien betalas som längst ut till och med den 31 december 2014, förutsatt att medlen inte tar slut tidigare. Just nu verkar det inte vara någon risk. För att bilägaren ska få premien gäller att det är denne själv som ställt på/registrerat bilen. Köps bilen hos en bilhandlare som ställt på bilen blir det denne som får premien, inte bilägaren. Det blir inte heller någon premie om man fått något annat statligt eller kommunalt stöd för köpet av bilen.
Det finns gott om kritik mot premien. Bland annat har Motormännen gått ut och krävt att de 200 miljoner kronor som regeringen avsatt istället skulle användas för att skrota ut gamla miljöfarliga bilar. En skrotningspremie på 30 000 kronor skulle räcka till att skrota ut alla bilar av årsmodell 1982-1995. Det skulle nästan halvera utsläppsnivåerna från biltrafiken och dessutom ta bort trafikfarliga bilar från trafiken, hävdar Motormännen. Helt klart är att försäljningen av miljö- och supermiljöbilar har det trögt. Ännu är det väl dock för tidigt att tala om ett misslyckande. Det startas nu bland annat elbilspooler på olika håll i landet och på sikt kan det kanske öka intresset för att köpa en egen supermiljöbil. De som köpt nya supermiljöbilar i år har dock ännu inte fått någon premie. Transportstyrelsen ligger efter med hanteringen men meddelar nu ändå att till sommaren ska premierna börja betalas ut. Men det kommer förstås att krävas en del pappersarbete, blanketter ska fyllas i och intyg krävs at man inte fått bidrag från annat håll, bilägaren kommer att få några pengar.
Olle Holm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062