Mekonomen satsar på Bilglas och Försäkringar
-Våra kunder efterfrågar en snabb och kostnadseffektiv service kring sina bilar. Satsningen på bilglas är en naturlig utveckling för Mekonomen. Vi har kompetensen och resurserna för att möta även detta behov, säger Marcus Larsson, vice VD i Mekonomen AB.
Redan för några månader sedan smygstartade Mekonomen med bilglasmästeri i ett antal anläggningar i Sverige. Utvärderingen av den nya tjänsten har klart och tydligt visat att bilglas ska bli en väsentlig del av Mekonomens framtida erbjudande. Under hösten kommer utbyggnaden att ta ordentlig fart.
-Via Mekonomens verkstadsnät har vi en hög tillgänglighet och målsättningen är att vi inom tre år ska vara marknadsledande på bilglas i Sverige, säger Marcus Larsson.
Marknaden för bilglas omsätter drygt en miljard kronor per år i Sverige och den framtida tillväxten bedöms som stabil. Konkurrensen kommer från dels renodlade bilglasmästerier, dels från märkesbundna verkstäder.
-Med Mekonomens starka varumärke och det faktum att vi kan erbjuda service, reparationer och många andra tjänster – inklusive bilglas – till alla bilmärken gör att vi har höga förhoppningar för framtiden. I framtidsplanerna ingår även att lansera Mekonomen Bilglas på övriga marknader, i första hand Norge och Danmark, avslutar Marcus Larsson.
Mekonomen breddar sitt erbjudande med försäkringar för bilägare och hushåll
Under hösten 2012 kommer Mekonomen att erbjuda speciellt utformade bil- och hemförsäkringar.
-I takt med att Mekonomens produkt- och tjänsteutbud breddas är det naturligt att även erbjuda prisvärda försäkringar, säger Marcus Larsson, vice VD i Mekonomen AB.
I de kontinuerliga marknadsundersökningar Mekonomen genomför visar det sig att såväl befintliga som potentiella kunder efterfrågar prisvärda försäkringar, både för bilen och hemmet. Mekonomen har ett starkt varumärke och förknippas med att kunna erbjuda helhetslösningar. Mot den bakgrunden är steget in på försäkringsmarknaden en naturlig följd.
Lanseringen kommer inledningsvis att ske på den svenska marknaden.
-Vår plan, och ett naturligt steg, är att senare överföra konceptet på andra marknader, i första hand Norge och Danmark, förklarar Marcus Larsson.