Snyltgästen: Motor-Magasinet har provkört Mitsubishi i-MiEV
ANTAGLIGEN KOMMER VI att skratta åt dessa rader om tio år. Batteriutvecklingen går fort framåt och redan i dag är generation två av Litium Ion-batterierna på väg in i morgondagens elbilar. Med denna vetskap i bakhuvudet känns dagens elbilar gamla redan som nya.
Personligen blev jag så sugen på att få slippa tanka att jag åkte till Peugeot i Sätra och frågade vad en ny elbil skulle kosta mig? Budet blev 130 000 svenska riksdaler för en Peugeot iOn – det franska syskonet till i-MiEV. Inte så farligt kanske du tänker, men då skulle jag även lämna in min två år gamla familjebuss i inbyte för att ha råd med elbilen som Peugeot, trots en rabatt på 75 000 kronor ville ha 290 000 kronor för!
FRAM OCH TILLBAKA TILL jobbet fungerar vår testbil utmärkt förutsatt att man hela tiden laddar bilen på jobbet under dagen och i garaget på natten. Men alla som kör elbil får känna på räckviddsproblematiken en vacker dag. Min tur kommer på vägen hem från Arlanda dit jag kom utan problem. Väl där inser jag däremot att fyra mil inte räcker hela vägen hem.
Jag skippar tunnlarna och smyger genom stan då bilen drar mer el ju fortare jag kör. Nu dyker en orange sköldpadda upp på instrumentbrädan och strax når mätaren noll. Jag förbereder mig för att gå sista biten hem men bilen fortsätter? Hemma på gatan fortsätter jag att köra varv på varv runt kvarteret med kupévärmen på max och efter fyra kilometer ger jag upp. Räckvidden verkar helt klart vara svår att räkna ut, till och med för Mitsubishis ingenjörer. I Sverige ingår dock MAP avbrottsgaranti med bogseringshjälp till närmaste laddstation om du blir stående.
BILEN I ÖVRIGT SKJUTER i väg som en raket och känns oerhört pigg med sitt fina vridmoment. Med sin höjd och bredd tar sig bilen enkelt fram i stadstrafik och kan till och med (på egen risk) framföras i vägrenen i rusningstrafik. Tyvärr är kurvegenskaperna och vindstabiliteten klart undermålig, men Mitsubishi i-MiEV är inte heller byggd för motorvägskörning utan just stadstrafik.
Invändigt hittar vi stolsvärme som likt klimatanläggningen kan styras med en liten sändare på bilens nyckelring. Förutsatt att bilen är inpluggad i uttaget, går det att styra värme och kyla via sändaren innan man rullar i väg, en funktion som sparar mycket batterikraft på vintern.
I dag vet vi att priset på elbilar kommer att sjunka och räckvidden förbättras. Tills dess kan vi bara vänta och se på medan företag och kommuner gör sitt bästa för att bättra på sin miljöprofil och göra av med våra skattepengar.
KLAS SKARIN