Racing lockar nya kunder Vi har besökt Nürburgring
– För oss har dessa resor varit en succé, säger Marianne K. Frandsen, marknadschef för PPG i Norden.
DU HAR SETT DEN på bakluckor och t-shirts, den slingrande racingbanan som finns upptryckt på allt jag ser framför mig. Muggar, tröjor, tandborstar och klistermärken. Solen skiner och oset från grillad korv blandas med lukten från turistbussarna som mullrar förbi.
Då och då överröstas alla ljud av ett imponerande högt motorljud från någon av GT-vagnarna som far fram bakom träden i hastigheter uppemot 300 km/tim. På andra sidan vägen, bakom träden, sveper Nürburgrings och dess Nordslinga förbi, banans längsta parti mellan Döttinger Höhe och Antoniusbuche, vidare mot Tiergarten.
EN VANLIG DAG HADE vem som helst kunnat betala 24 euro för att åka ett varv. I dag flyger bilarna fram och mullret från Mercedes SLS med sina 6,2 liter stora V8:or blandas med mer varvvilliga Audi R8:or och Porsche GT3. De kommer att passera Schwedenkreuz, som platsen hette när banan byggdes på 20-talet. Fortsätta mot Bergwerk där Niki Lauda luktade på döden efter en krasch på andra varvet av Tysklands Grand Prix 1976. Hans Ferrari fattade eld och Lauda fick svåra brännskador i ansiktet, förlorade ett öra och föll till slut i koma på sjukhuset. Sex veckor senare satt han i bilen igen.
Efter kraschen förbjöds F1-racing runt Nürburgrings 2,2 mil långa Nordslinga och åtta år senare stod den nya Grand Prix-banan klar där man nu har bättre kontroll över säkerheten i F1-lopp. Möjligheterna att välja bansträckning runt Nürnburgring är nästintill obegränsade, men dagens långlopps-serie går runt Nordslingan och vidare in på den nya Grand Prix-banan som stod klar 1984.
DAGENS LOPP ÄR FYRA timmar långt och publiken runt depåområdet består av sponsorer och företag som vill profilera sig i en väldigt exceptionell miljö. Lacktillverkaren PPG är ett av dem.
– För oss har dessa resor varit en succé, även om vi tittar på nya områden varje år, säger Marianne K. Frandsen, marknadschef för PPG i Norden.
Bredvid henne, i Dunlops lounge belägen i slutet av målrakan, sitter kollegan Gudjon Hallgrimsson med försäljningsansvar för den svenska marknaden. Bakom oss står fem förväntansfulla kunder som nyss vunnit en åktur i en PPG-sponsrad Porsche, ägd av Dörr Racing. I tävlingen ställer teamet upp med en McLaren MP4 som snart ska krascha på tredje varvet.
Konversationerna avbryts gång på gång av motorljudet från någon av tävlingsbilarna som dundrar förbi utanför fönstret. Ljudet är öronbedövande och storslaget om vartannat.
– Nürburgring är väldigt speciellt och det finns ett stort intresse för motorsport bland våra kunder som ofta har ett stort bilintresse, säger Gudjon Hallgrimsson.
Hela eventet handlar om att bygga relationer under två avslappnade dagar, inramat av racing på hög nivå.
– Vi bjuder in trogna kunder och de vi tror är våra blivande kunder. Det finns gott om tid till att prata affärer och få en bra kontakt. I bilracing handlar allt om högsta fart. Att vinna tid med korta ledtider och bibehållen säkerhet. Det är samma faktorer som är kännetecknande för vårt produktutbud till lackverkstäderna säger han, innan det är dags att hoppa in i turistbussen som ska ta oss i racingtempo runt banan med en ivrigt påhejande guide.
UTSIKTEN FRÅN VIP-LOUNGEN är fantastisk med depåområdet och banan nedanför. En helikopter lyfter strax intill. Motorintresset bland kunderna varierar, vissa snackar och njuter av förfriskningarna, andra står ute på balkongen och räknar sekunder, men gemensamt för alla är att de går och lägger sig med ett leende på läpparna.
Under kvällens avslutande middag frågar jag Arno Klasen, en av förarna hos Dörr Racing, om det blev något kvar av deras kraschade McLaren MP4?
– Det är ingen fara, de kommer få ihop den – vi har en till, intygar han.
Kanske ligger det något i uttrycket; om du vill göra dig en liten förmögenhet på racing, börja med en stor.
KLAS SKARIN