Renault Alpine A110 fyller 50 Firas med ny konceptbil
Den nya konceptbilen tar till vara mycket av DNA från den klassiska rallybilen, men på ett nytt och spektakulärt sätt. Konceptbilens kaross är gjord i kolfiber och lackerad i Alpine blått.
All teknik har utvecklats inom Renault Sport och bilens tekniska plattfrom bygger på tävlingsbilen – Renault Mégane Trophy. Karossen har utvecklats med hjälp av senaste F-1 teknologi. Speciellt har man arbetat med luftflödet för att uppnå mesta möjliga marktryck (downforce). Tekniken som utnyttjas är en luftfördelare i fronten och en diffuser bak som genererar en tredjedel av marktrycket. Resten kommer från den manövrerbara bakspoilern. Bilens vikfördelning är närmast idealisk med 47.8 % av vikten över framhjulen. De markerade luftintagen på karossidorna kyler både motor och växellåda.
Bilen har 21 tums fälgar med Michelin däck som också är godkända för körning på allmän väg. De justerbara stötdämparna och bromsarna – med 356 mm bromskivor fram och 330 mm bak – är gjorda för klart avancerad körning. Drivkällan – monterad i mitten bak – är en 3,5 liters V6:a på 400 hk med ett vridmoment på 422 Nm, vilket garanterar racingprestanda för den knappt 900 kilo tunga och bakhjulsdrivna bilen. Växellådan är sexväxlad, sekventiell och semiautomatisk. Kopplingen kan också manövreras via paddlar på ratten.
Interiören är också tävlingsinspirerad med en stilren instrumentbräda. Ratten har en färgskärm med samma teknik och innehåll som i en avancerad formelracer. - Det är en dröm för alla oss inom designavdelningen att få arbeta med Alpine konceptbilen.
- Vi ville göra en helt modern bil med tydliga arvsanlag, säger Renaults designchef Laurens van den Acker. Den klassiska modellen Alpine A110 hade mängder med framgångar på rallyvägarna under 60- och 70-talen. År 1970 vann bilen både Franska och Europeiska rallymästerskapet. Året efter segrade svenske Ove Andersson i Monte Carlo rallyt med en Alpine och 1973 tog bilen hem den första VM-titeln i rally.