Laddhybrid med diesel får högst skattefria milersättning
Den som kör förmånsbil i tjänsten och står för alla utlägg själv, har möjlighet att få en viss skattefri ersättning per mil från arbetsgivaren (eller göra avdrag för i självdeklarationen). För dieselbilar är beloppet 6,50 kronor per mil, men för alla övriga bränslen är det 9,50 kronor per mil.
Laddhybrider har både ett laddbart batteri och en förbränningsmotor. Beroende på bilens tekniska lösning driver antingen den ena eller den andra motorn, eller så används de tillsammans. För vardagspendling är poängen att de ska köras enbart på el.
De första laddhybriderna på marknaden drivs delvis av bensinmotorer, som t.ex. Opel Ampera/Chevrolet Volt och Toyota Prius. Eftersom de inte använder dieselolja, råder inga tvivel: 9,50 skattefria kronor per mil.
Men snart kommer den första laddhybriden med dieselmotor ut på marknaden, Volvo V60. Då blir det knepigare. Hur ska skilja på om man har haft utgifter för dieselolja eller annat drivmedel när den drivs av båda drivmedlen, ibland samtidigt och ibland bara det ena?
– Eftersom den angivna biltypen också drivs med annat drivmedel än dieselolja, och eftersom det inte utan svårighet i efterhand går att särskilja vilka delar av den i tjänsten körda vägsträckan som bilen drivits med respektive drivmedel, bör avdraget beräknas efter vad som gäller för bil som drivs med annat drivmedel än dieselbränsle, skriver Mikael Sindahl, Skatteverkets rättslige expert, i ett svar till Tjänstebilsfakta.
– Skatteverkets uppfattning är därför att en arbetsgivare kan betala ut 9,50 kr per mil till anställd som kör i tjänsten med sin förmånsbil, även om bilen är en laddhybridbil som också körs med diesel, förklarar Mikael Sindahl.
Med en Volvo V60 laddhybrid kan en förare skattefritt därmed få ut ungefär 6,70 kronor i stället för 3,70 kronor per tjänstemil, visar Tjänstebilsfaktas beräkningar.
– Det finns inget som säger att ett företag måste betala ut 9,50 kronor för en dieselladdhybrid, säger Ronny Svensson, vd på konsultföretaget Ynnor.
– Företaget kan tycka att det är onödigt dyrt att överkompensera förarens tjänstekörning, som i praktiken innebär att föraren kan tjäna extra pengar på sin tjänstekörning, särskilt som dessa bilar kostar en hel del att köpa.
– Det är inget stort fall i år, men laddhybrider är framtidens bilar.
– Det här är bara ännu ett exempel på att politiker inte ska vara klåfingriga och försöka styra mot olika tekniker. Utvecklingen springer alltid mycket snabbare på tidigare helt okända vägar, menar Ronny Svensson.