23948sdkhjf

Mugello nästa för Kristoffersson och Superstars

Efter tre deltävlingar leder Johan Kristoffersson internationella toppserien Superstars.
Audiförarens sensationella start på mästerskapet har väckt både medias och den stora publikens intresse, men än så länge kan han röra sig ganska ostört i depån. Där är det fortfarande förarna med Formel 1-meriter som regerar.
– De är som rockstjärnor och folk springer runt dem hela tiden, berättar Kristoffersson inför helgens deltävling i italienska Mugello.
I premiären körde Johan Kristoffersson bland annat om Mika Salo. På Imola besegrade han alla storstjärnor inklusive Christian Fittipaldi i båda racen och på Donington delade han prispall med Gianni Morbidelli, Johnny Herbert och Vitantonio Liuzzi.
– Självklart är det roligt att tävla mot de här killarna. De är duktiga, absolut, säger Johan som har Morbidelli som förarkollega i sitt Auditeam.
– Det är kul att se hur de blir bemötta i depån. Där märks det verkligen att de tävlat på högsta nivå.
I samband med prisutdelningar och presskonferenser har 23-åringe Kristoffersson från Arvika kommit mästerskapets stora namn lite närmare.
– Jag har pratat lite allmänt med några utav dem, säger han.

På frågan om någon av de ovan nämnda visat den snabbe svensken något intresse i form av nyfikna frågor kommer svaret snabbt och med ett leende:
– Nej.
Media och publiken har emellertid fått upp ögonen för den långe svensken som varit så framgångsrik hittills i sin Audi RS5.
– Intresset för mig ökar, det märks tydligt. Det är självklart kul, men samtidigt inget jag tänker eller fokuserar på. Jag koncentrera mig i första hand på att köra bilen så fort som möjligt.

Hittills har Johan Kristoffersson löst den uppgiften på bästa tänkbara sätt. Två segrar och lika många andraplatser på sex race gör att han inför helgens båda lopp toppar såväl förarmästerskapet som ligan för seriens nykomlingar.

Inför deltävlingen på Mugello har emellertid Superstars använt sig av rätten att försöka göra mästerskapet så jämnt som möjligt – balance of performace. Det innebär bland annat att samtliga tre Audi SR5 i startfältet fått 100 kg mer i grundvikt och försetts med en restriktor som stryper lufttillförseln till motorn.

– Hur mycket det här kommer att påverka oss återstår att se. Med restriktor blir bilen långsammare och en konsekvens av högre vikt blir bland annat ökat däckslitage.

Med tanke på de nya förutsättningarna har Kristoffersson svårt att sia om sina möjligheter på Autodromo Internazionale del Mugello i närheten av Florens.

– Det är svårt att veta vilken målsättning man ska ha. Jag är inte orolig över att vi inte ska få till bilen på ett bra sätt. Frågan är emellertid om det vi tar ut ur den kommer att räcka för att vara med i toppen?

Johan Kristoffersson ser de nya förutsättningarna som en intressant utmaning för honom själv och hans team i Kristoffersson Motorsport. Efter två veckors uppehåll sedan den senaste tävlingshelgen, då Johan jämte Superstars i England även körde STCC och Carrera Cup på Ring Knutstorp, är han både sugen och ordentligt motiverad.

– Det har känts långtråkigt att bara gå omkring och vänta. Jag skulle helst vilja köra racerbil varje dag, säger han.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063