Nytt mervärde som ökar konkurrenskraften
- Konkurrensen i marknaden utvecklar både hot och möjligheter. Vi ser att många bilmärken inte bara utvecklar fler produktegenskaper i bilarna utan också fler mervärden för servicemarknaden och bilägarna. Nybilsgarantierna har förlängts av flera bilmärken och kraven på verkstäderna att följa upp servicekunderna ökar kraftigt, säger Jonas Udd på Midland.
Högre bilkvalitet, lägre CO2-utsläpp och fler fördelar för bilkunderna i form av långa nybilsgarantier är positivt för bilägarna. Samtidigt har flera undersökningar, bland andra MRF, visat att antalet servicejobb fortsätter att falla. Undersökningarna pekar på att branschen står inför ett stort lönsamhetsproblem där mängden garantiarbeten och felsökningar med lägre lönsamhet ökar samtidigt som andelen servicearbeten med högre lönsamhet minskar.
Minskningen beror inte enbart på förlängda serviceintervaller utan hänger även ihop med minskade servicetider och färre reparationsdelar. Exempelvis byts kamrem ut till kamkedja och bytesintervaller för glykol och transmissionsoljor är numera ofta för bilens hela livslängd, så kallad ”life time fill.” Det innebär färre storservicar med kamremsbyte eller en förskjutning av denna typ av arbeten.
- Även grossistkedjorna ökar sin konkurrenskraft gentemot märkesverkstäder med mervärden till konsumenterna i form av snabba prisjämförelser, premiebaserad assistans, geografisk lättillgänglighet och långa öppetider, fortsätter Jonas Udd.
- Många bilåterförsäljare har efterlyst nya mervärden för begagnatbilförsäljningen där Midlands mervärde ”Sveriges längsta motorgaranti” har en begränsning med sin 4-åriga inträdesgräns, berättar Jonas.
– Nu kan de också knyta upp begagnatbilköpare som servicekunder till verkstaden som i sin tur kan matcha sina konkurrenter med ett bra mervärde utan att betala någon premie till Midland. Konsumenten belastas inte heller med några extra kostnader för att inte skapa motstånd utan tvärtom göra det enkelt och lätt att ”sälja” in mervärdet, säger han.
Midlandauktoriserade verkstäder registrerar servicekunder i Hjälp På Väg via sitt AO-system, Automaster, Kobra, Infoflex eller Winassist, till Midland Serviceportal som tar hand om tids- eller milbaserad servicekallelse med ÅF-profilering och aktiv kunduppföljning med telefonlistor för de servicekunder som missat sin service.
- Våra mätningar av hur vi tillsammans med verkstaden påverkar bilägarens servicebeteende visar att repetitionen av servicarna ökar med i snitt 14procent samtidigt som kundnöjdheten och kundkontakten ökar. För en medelstor verkstad med 4-5 servicemekaniker betyder det en ökad vinst med cirka 200 000 kronor per år, säger Jonas Udd.