Ledaren: Svensk eftermarknad har fått en ny dominant
Koncernen kommer att omfatta nära 2 200 verkstäder och omkring 430 butiker i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Det är en duktig tillväxt från när Ingemar Fraim och Leif Möller startade Mekonomen, då under namnet Bileko. Det var 1973 och de två kompanjonerna hyrde in sig i en gammal Konsum-butik och började köra runt i Stockholm med en lastbil fullastad med reservdelar, främst avgassystem. Det blev förstås en succé och efterhand växte verksamheten. Ryktet gör gällande att Fraim och Möllers plan var jobba hårt i fem år, ta hem vinsten och sedan åka till Bermudas och leva livets glada dagar. Men som alla vet blev utvecklingen en annan.
Nu ritas alltså kartan över den svenska eftermarknaden om igen. En handfull hyfsat jämnbördiga kedjor får nu finna sig i att det kommer att finnas en (egentligen två) kedja som blir en riktig dominant.
Både det svenska Konkurrensverket och norska Konkurransetillsynet har godkänt affären. Dock är det norska godkännandet villkorat för att undvika konkurrensbegränsningar. De villkoren omfattar bland annat att verkstäder inte ska behöva köpa vissa kvantiteter av reservdelar från Mekonomen samt kortare uppsägningstider för verkstäder och butiker som vill lämna kedjan. Genom de här villkoren minskar Konkurransetillsynets oro för att affären skulle medföra konkurrensbegränsningar.
Det är i alla fall en riktigt storaffär som genomförts i svenskt näringsliv och i motorbranschen. Mekonomen får betala drygt 2 miljarder kronor för Meca. Säljare är Sjätte AP-fonden som nu kan göra en vinst på 800 miljoner kronor på affären. Det var i mitten av 2000-talet som Sjätte AP-fonden förvärvade Meca. Med Sjätte AP-fonden som ägare har Meca-koncernen utvecklats från att vara ett lokalt bolag till en ledande aktör på eftermarknaden för bilreservdelar, verktyg och verkstadsutrustning i Skandinavien. Nu startar en ny tid inom den fordonseftermarknaden. Håkan Lundstedt, vd på Mekonomen konstaterar att läget på totalmarknaden i Norden minskar: ”I en marknad som mattas och där vi inte ser en direkt vändning blir det än viktigare att vi fortsätter skapa koncept i tiden som gör BilLivet enklare. Det ger oss ytterligare möjligheter att öka vår andel av totalmarknaden.” Vi får nog räkna med att det kommer att hända mer från det hållet.
Olle Holm