23948sdkhjf

AutoIndex 2012: Lexus slog Subaru på mållinjen

Subaru befäster sin ställning i Vi Bilägares undersökning AutoIndex. Efter tre raka förstaplatser (2009, 2010 och 2011) gav Subaru-ägarna ännu högre betyg till sina bilar i årets undersökning. Subaru fick dock se sig slagna på mållinjen av ett annat japanskt kvalitetsmärke – Lexus.

AutoIndex 2012 är den största och bredaste bilkonsumentundersökningen i Skandinavien och årets svenska resultat bygger på 11.851 enkätsvar om bilens kvalitet, verkstäder, återförsäljare och preferenser till märket. Redovisningen omfattar i år hela 26 bilmärken, vilket är 4 fler än tidigare år.

Subarus resultat i AutoIndex är anmärkningsvärda – inte minst i det att märket placerat sig etta såväl 2007, 2009, 2010 och 2011. Subaru lyckades 2010 – som första märke någonsin – lägga beslag på förstaplatsen i undersökningens samtliga delmoment.

Historiskt sett brukar det vara tätt i toppen och årets undersökning är inget undantag. För att kunna ranka Topp-10 krävdes koll på decimalerna. De slumpvis utvalda bilägarna, som representerar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning har fått svara på 120 frågor om sin bil. Underlaget har varit privatpersoner som äger bilar av årsmodellerna 2005-2011.

Resultaten i AutoIndex bygger på fyra delmoment, där bilen som sådan är den viktigaste. Förutom bilen är det ägarnas omdömen om återförsäljaren och märkesverkstaden som tillsammans med lojaliteten mot varumärket ger den totala placeringen. Resultaten i de olika delmomenten kommer att redovisas löpande under våren av tidningen Vi Bilägare.

– Vi är främst väldigt glada över att ha kunnat öka våra redan höga betyg. Resultatet visar att vi lyckats leva upp till våra kunders högt ställda förväntningar. Lite snöpligt att snubbla på mållinjen är det trots allt. Det känns ändå okej så länge motståndet är i form av ett annat japanskt kvalitetsmärke i premiumsegmentet, säger Torbjörn Lillrud, vd för SUBARU Nordic AB.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064