23948sdkhjf

Racing dragplåster för nya mässan Motor & Verkstad

Andra helgen i september är det premiär för Motor-Magasinets mässa Motor & Verkstad Expo. En ny branschmässa som testar ett nytt grepp med STCC-racing som inramning, en mix som får beröm av utställarna.
– Det är ett mervärde som lockar då många av våra kunder har racingbakgrund, säger Martin Rapp på Philips Billampor.

Motor & Verkstad Expo är ett nytt mässkoncept från Mentorkoncernen bakom Motor-Magasinet. Mässan, som arrangeras på skånska Ring Knutstorp den 7-8 september, är ett nytt grepp som hittills har lockat ett flertal branschaktörer som saknat en mässa med rätt inramning.
– I dag är Ring Knutstorp så mycket mer än bara en motorbana, jag brukar kalla den för en mässhall utan tak. Vi har blivit en mötesplats för företag och människor som vill ut i verkligheten och uppleva något annorlunda, konstaterar Magnus Öhrström, vd och anläggningsansvarig för Ring Knutstorp.
I år har man valt att arrangera två nya branschevent; Motor & Verkstad Expo 7-8 september och Entreprenad Expo den 20-22 september.
– Vi måste ständigt utveckla vår verksamhet och därför känns det positivt att få arrangera två branschevent under hösten. Dessutom är det två nya arrangemang som vi känner ligger helt rätt i tiden i form av mässor som erbjuder utställare och besökare en upplevelse utöver det vanliga, säger Öhrström.
Konkurrensen mellan de två racingserierna STCC och nystartade TTA är svår att blunda för. Han tycker situationen är olycklig för svensk motorsport.
– Det måste lösa sig, förhoppningsvis förr än senare, i striden med TTA finns det tyvärr bara förlorare. Genom åren har vår tävlingspublik varierat mellan 5 000 och 15 000 åskådare och publiktillströmningen beror på flera faktorer, till exempel hur mycket media skriver om STCC. Förra året kom det drygt 9 000 åskådare samma helg, men det som är viktigast för utställarna på Motor & Verkstad Expo är faktiskt inte antalet besökare, utan vem som kommer.
Mässhelgens sista deltävling brukar locka mycket publik då tävlingen på Ring Knutstorp är det sista avgörandet racet inför finalen.
– Det är här alla positioner sätts och det visar sig vilka som har möjlighet att vinna finalen på Solvalla, men det är också sista tävlingen på en riktig racingbana, säger Öhrström med ett leende på rösten.
Som vd för Ring Knutstorp är det slut på lediga dagar nu när racingsäsongen drar i gång.
– Nu sätter vår verksamhet i gång på allvar, men den korta racingsäsongen är också en anledning till att vi vill utvidga våra verksamhet och vi känner att Motor & Verkstad är ett jättebra koncept för oss som aldrig testats i Sverige tidigare.
– Under en tävlingshelg med STCC har vi runt hundra tävlingsteam på plats som i grunden drivs av verkstadsfolk som arbetar inom motorbranschen. Det gör att stora delar av mässans målgrupp redan finns på plats, avslutar Magnus Öhrström.

Varför har ni valt att ställa ut på Motor & Verkstad Expo 2012?

Morgan Manfjärd
Försäljningsansvarig Banner Batterier
– Vi tycker framförallt att det är ett roligt grepp att erbjuda en mässa i racingmiljö och dessutom har de flesta av våra kunder ett stort motorintresse. STCC är ett begrepp, Knutstorp en fin bana och folk vill ha roligt. Mässan ligger även tidsmässigt bra till och strategiskt täcker den våra marknader i både Sverige och Danmark.

Markus Jakbo
Försäljningsansvarig Kemetyl
– Mässan ser ut att bli en bra mötesplats för oss och våra kunder som är väldigt intresserade av just racing. För oss är även tidpunkten klockren då vi kommer ut med en ny marknadsföringskampanj under samma period.

Marcus Ekberg
Säljansvarig Olsson & Ekberg AB
– Vi vill nå ut till våra kunder i regionen runt Malmö och det har visat sig att cirka 70 procent av våra kunder har någon form av motorintresse. Även tidpunkten för mässan passade oss bra.

Martin Rapp
Försäljningsansvarig Philips Billampor
– För oss är racingen ett dragplåster och hittills har det saknats en mässa med den inramningen. Våra kunder är extremt pressade på att göra pengar i dag, då måste det finnas ett mervärde som lockar och många av våra kunder har racingbakgrund. Det är också väldigt enkelt att ställa ut, allt är klart när vi kommer dit och vi kan fokusera på att ta hand om våra kunder på bästa sätt, bjuda på middag till exempel.

Jessica Håkansson
Försäljningsansvarig UB direkt
– Vi ställer ut minst en gång om året och försöker synas så mycket som möjligt. Idén är jättebra och vi hoppas såklart att mässan kommer att dra nya kunder till oss. Att lägga mässan i september är en bra tidpunkt på året då man har något att se fram emot efter semestern.

Rickard Pålsson
Vd Veidec och ägare STCC
– Besökarna på STCC är rätt målgrupp för Veidec och visar alltid ett genuint intresse för bilar och teknik. Ring Knutstorp är dessutom, som anläggning, attraktiv för besökaren och drar till sig mycket publik på våra evenemang.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063