Framtiden är redan här Den uppkopplade bilen rullar
I en bil är datorer vardagsmat. De styr allt ifrån antisladdsystem till kupéklimat och tack vare internetuppkoppling kan fordonet spåras om det blir stulet och upphittas om ägaren tappar bort det på en jätteparkering.
Men det är bara en bråkdel av som egentligen är möjligt. Nästa steg är att bilen kommunicerar med andra fordon och den omgivande infrastrukturen i ett uppkopplat samhälle.
Om just framtidens IT-lösningar diskuterade representanter för Västsveriges tyngsta aktörer på Lindholmen Science Park i Göteborg. Under seminariet ”Always Connected” fördes en unik diskussion om visioner och projekt inom IT och Fordon. Medverkade gjorde HiQ, WirelessCar, Viktoriainstitutet, Ericsson, Göteborg Energi samt Volvo GTT och Volvo Car Corporation.
Tekniken kring den uppkopplade bilen, telematik, är ett område som länge väntat på sitt genombrott. Det handlar om att genom intelligent kommunikation effektivisera processer, skapa innovation och ta fram nya tjänster. Och nu har äntligen utvecklingen tagit fart.
Enligt telematiktjänstleverantören WirelessCar kan framtiden se ut så här: Redan innan du vaknar på morgonen har bilen satt på luftkonditioneringen eftersom det är en varm sommardag. Ute på vägen känner den av var den befinner sig, kollar av trafiksituationen och ger dig en ny körrutt eftersom en olycka skett längre fram.
Bilen visar också när ett trafikljus kommer att slå om till grönt, för att förbereda dig och göra så att trafiken flyter bättre. När du nästan är framme på jobbet föreslår den en tid för nästa service och påminner om din yogatid samma eftermiddag.
En viktig pusselbit i allt detta är den smarta mobiltelefonen. Tack vare dess enorma tillväxt har en plattform skapats där nyttan av en uppkopplad bil blir tydlig för konsumenten.
Redan i dag är det möjligt att sätta på kupévärmen eller låsa upp fordonet direkt från mobilen. Samt aktivera huslarmet och spela in sitt favoritprogram på tv, styra värmen hemma och kommunicera med sitt kylskåp. Fler och fler saker blir interaktiva.
Som till exempel cykelhjälmar. Enligt Kristoffer Lidström på Viktoriainstitutet ska en sådan kommunicera trådlöst med mobilen, vara försedd med sensorer som mäter förarens puls och ger feedback på hälsan. Nästa steg är att koppla in själva cykeln. Anpassa elcykelns assistans med hur trött föraren är eller lägga upp ett intervallträningsprogram. Något som Göteborg Energi och många andra tror på är elbilen. Ett smart fordon som ska kunna laddas via det
vanliga elnätet vilket är en stor befintlig infrastruktur.
Bilen ska själv ta reda på var det är bäst att ladda och vilken el som är billigast. I Göteborg ska det även göras försök med flytande elbilspooler där mobilen ger besked om var fordonet kan hämtas och lämnas.
Det uppkopplade samhället handlar även att producenterna har direktkommunikation med sina kunder.
-Ett möjligt scenario är att du kör på autobahn och drar på. Efter några mil får du ett erbjudande om att uppgradera motorn. Du stannar till, betalar och kan köra vidare med 30 hästar mer, säger Mikael Gustavsson från Volvo Car Corporation.
Wireless Car samarbetar redan idag med biltillverkare som BMW, Volvo med flera. Det pågår ett ständigt utvecklingsarbete för att ta fram nya funktioner och tjänster. It- och managementkonsultbolaget HiQ hjälper fordonstillverkare och underleverantörer till fordonsindustrin att utveckla plattformar, system och tjänster för fordon, både för kommunikation mellan olika enheter i bilen och för kommunikation till och från bilen. Man arbetar inom områden som infotainment, aktiv säkerhet, telematik och användbarhet.
Olle Holm