Projekt med längre lastbilar för bättre miljö
- Med längre lastbilar kan mer last fraktas med färre fordon, vilket minskar bränsleförbrukning och klimatpåverkan, samtidigt som transporteffektiviteten ökar, säger Lennart Pilskog, Director Public Affairs på Volvo Lastvagnar.
De första testresultaten bekräftar projektets mål att reducera koldioxidutsläppen med mellan 15-30 procent. Lastkapaciteten per fordon ökar med 100 procent jämfört med traditionella EU-långtradare. Trängseln på vägarna kan, med bibehållen transportvolym, minska med 30 procent. Trafiksäkerhet bibehålls och kan till och med öka med färre transportfordon på vägarna.
Fakta om Duo2-projektet:
Ett Duo2-fordon (en dubbeltrailer) kör sedan februari 2012 på ett utvalt vägnät
Sträckan går längs E6 med anslutning till DB Schenkers terminaler i Göteborg och Malmö.
Testet möjliggörs via en föreskrift och en hastighetsdispens från Transportstyrelsen.
Duo2-fordonet går endast nattetid då det är lågtrafik.
Miljövinsten kommer att utvärderas i koldioxidbesparing per transporterad enhet.
Duo2 är ett samarbetsprojekt mellan Volvo Lastvagnar och Chalmers, CLOSER, DB Schenker, Epsilon, FFI Vinnova, Parator, SKAB, SSAB, Sveriges Åkeriföretag, Team Kallebäck, Trafikverket, Transportstyrelsen, VBG, VTI och WABCO.
CLOSER är en ny arena inom transporteffektivitet för forskning, utveckling och innovation på internationell nivå. CLOSER är en del av den kreativa samverkansmiljön på Lindholmen Science Park. Jerker Sjögren, programansvarig på CLOSER vid Lindholmen Science Park är ordförande i styrgruppen för projektet som leds av Lena Larsson på Volvo.