23948sdkhjf

Audi R18 e-tron i årets Le Mans 24-timmars

Audi ställer upp i Le Mans 24-timmars med Audi R18 e-tron quattro som drivs av en 510 hästkrafter stark V6 TDI-motor
Bilen är dessutom utrustad med den senaste varianten av quattro – ett hybridsystem på ytterligare 204 hk som driver framaxeln
I Le Mans kommer dessutom en ny typ av digital backspegel att användas
Den teknik som nu utvecklats för Le Mans kommer snart att bli aktuell även för produktionsbilar

Efter den första Le Mans-vinsten med en TFSI-motor 2001, och den historiska första segern för en dieseldriven bil 2006, passerar Audi ytterligare några tekniska milstolpar i årets upplaga av världens mest berömda långlopp: Audi deltar nu med tävlingsbilar utrustade både med quattro- och hybridteknologi. Det är första gången sedan 1998 som fyrhjulsdrivna bilar tillåts i reglementet och för Audi innebär återintroduktionen av fyrhjulsdrift en naturlig fortsättning på märkets fyra VM-rallysegrar, tre Pikes Peak-segrar, Trans-Am-segern och de två DTM-titlar man tog med bilar utrustade med quattro fyrhjulsdrift under perioden 1981-1997.

Huvudmotorn i Audi R18 e-tron quattro är en 3,7 liters V6 TDI-motor på 510 hk som driver bakaxeln via en sekventiell växellåda. På framaxeln sitter den kompakta enhet som utgör hybriddriften: Bromsenergi utvinns elektriskt från en generator/elmotorenhet och lagras sedan i en energiackumulator med svänghjulteknik, där själva svänghjulet löper i vakuum och därmed kan snurra med extrema 45 000 varv per minut. Vid påföljande acceleration flödar bromsenergin tillbaka till generator/elmotorenheten och driver framhjulen med en maximal effekt av 204 hk under några sekunder, vilket bidrar både till överlägsen acceleration tack vare högre total motoreffekt och utnyttjande av framhjulens drivförmåga, men även till en signifikant bränslebesparing. Det sistnämnda är en väl så viktig faktor i Le Mans som i vardagen. För att inte e-tron quattro ska få alltför stora fördelar mot sina tvåhjulsdrivna konkurrenter, tillåts dock inte kraftflödet under acceleration börja förrän vid 120 km/h. Även tankens rymd har minskats från 60 till 58 liter för att jämna ut startfältet.

En stor utmaning inom utvecklingen av hybrid/quattrosystemet har varit att paketera det i den trånga fronten på Audi R18, som ju inte från början utvecklats för att kunna inrymma någon drivenhet. Hela systemet ligger nu innanför kolfiberkarossen. Eftersom den placerats så nära förarens ben, har speciella ombyggnader för att säkerställa maximal krocksäkerhet behövt göras. Ett annat viktigt arbetsområde har varit att hålla systemets vikt till ett absolut minimum.

Dålig bakåtsikt har varit ett klassiskt problem för de låga Le Mans-prototyperna - förarna har varit beroende av externa backspeglar som på grund av vibrationer sällan gett en bra bild av vad som händer bakom bilen. För att lösa detta har Audis tekniker utvecklat en ny digital backspegelsteknik. Systemet består av en bakåtvänd lättviktskamera som monterats i antennen på R18. Utmaningen här har varit att säkerställa hög uppdateringshastighet på displayen och fin bildupplösning.

– Att utveckla all ny teknologi för Audi R18 e-tron quattro har varit extremt utmanande, förklarar Dr. Wolfgang Ullrich, ansvarig för Audi Motorsport.

– De första test- och tävlingserfarenheterna har varit positiva och vi är nu nyfikna på hur bilen fungerar under de extrema förhållanden som Le Mans representerar.

Audi har vunnit tio segrar på Le Mans sedan 2000, och är därmed det överlägset mest framgångsrika märket i tävlingens historia. Le Mans 2012 går nu till helgen 16-17 juni.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047