Ferrari valde Stringo för fordonshantering
– Den modell vi har tagit fram för Ferraris tävlingsbilar är förmodligen den lägsta i världen. Den visar att vi kan utveckla produkter även för mycket svår hantering, säger Anders Bergkvist, marknadschef vid Famek AB som utvecklar och tillverkar Stringo. Det var tekniskt utmanande, ingen annan har tidigare tagit fram en liknande produkt. Men vi är specialiserade på att från grunden utveckla förflyttare.
Den extremt låga markfrigången på 60 mm gäller bakpartiet på bilen, framtill är bilarna ännu lägre. Därför måste lyftanordningen komma in under bilen bakifrån. Bakhjulen fixeras i fördjupningar på förflyttaren vilka på grund av den låga höjden är mycket grunda. Tryckarmarna, som förhindrar överrullning framåt, har därför specialkonstruerats för att kunna fällas in under bilen. En bromskudde hindrar överrullning bakåt.
Tryckarmarna ligger platta mot marken när bilens bakhjul kommer på plats i fördjupningarna och fixeras i dem. Det är endast 10 mm utrymme mellan förflyttaren och bilens underrede. Bilen lyfts 50 mm och tyngden på bakaxeln är då 800 kg.
– Från det vi fick uppdraget av Ferrari tog det tre månader för oss att utveckla och prova maskinen. Vi har tidigare tagit fram maskiner för låg frigång, men inte så här extremt låg. Jag vågar påstå att det är världens lägsta bilflyttare. Ferrari har redan tagit flyttaren i bruk, säger Anders Bergkvist.
Fordonsflyttaren levererades till Ferrari i Modena enligt tidtabell och specifikation. Något efterarbete har inte behövt göras.
Famek, som tillverkar Stringo, har vid flera tillfällen utvecklat specialprodukter för bland annat flygindustri och biltillverkare. Företaget är det enda i sitt slag i världen som från grunden utvecklar såväl kundanpassade specialprodukter som standardprodukter.
– Med den här maskinen visar vi att vi kan utveckla produkter även för de svåraste miljöerna, till exempel tävlings- och sportbilar, säger Anders Bergkvist. /ins