23948sdkhjf

Tuffa tester för nya Ford Transit Custom

Ford utsätter Transit Custom för extrema temperaturer och 550 000 dörrstängningar för att kontrollera att den nya modellen tål många års tuff behandling.
I Fords tester har Transit Customs framdörrar stängts 250 000 gånger, skjutdörrarna 150 000 gånger och de bakre lastdörrarna 150 000 gånger.
Transit Custom har dessutom utsatts för temperaturer mellan –40 grader och +82 grader under månader av krävande testning.
Ford spelar in och analyserar verkliga dörrstängningar för att testerna ska bli så lika kundernas faktiska beteende som möjligt.
Göteborg, 11 juni 2012 – De flesta får lära sig som barn att man ska stänga dörren efter sig försiktigt och tyst. Det är ett budskap som ingenjörerna som testar nya Ford Transit Custom tycks ha missat.

Teamet lät "smälla igen" dörrarna på sin nya van mer än 550 000 gånger för att se till att den under många år klarar påfrestningar i den ofta tuffa miljö som den används i.

Framdörrarna fick denna omilda behandling 250 000 gånger, skjutdörrarna 150 000 gånger och de bakre lastdörrarna 150 000 gånger. Testerna utfördes dessutom i en miljö där temperaturen kan ställas in från –40 grader till +82 och där man kan få fram en fuktighet på hela 85 procent.

-Det här är värsta tortyren för en bil — mer än en halv miljon dörrstängningar i allt från tropisk hetta till arktisk kyla, säger Barry Gale, teknisk chef för kommersiella fordon på Ford Europa.

Transit Custom är Fords helt nya transportfordon i entonsklassen. Modellen kommer att börja säljas i Europa och andra delar av världen senare under året. Dörrtesten är bara en i raden av de rigorösa testprocedurer som Ford använder sig av för att kontrollera att det nya fordonet lever upp till Transits legendariska tillförlitlighet.

De 250 000 gånger som framdörrarna slås igen i testerna ska jämföras med siffran för vanliga personbilar: 84 000 testade dörrstängningar. Tanken bakom den högre siffran är att en kommersiell transportbil som Transit Custom utsätts för mycket större påfrestningar än en privat personbil.

Ford spelar in och analyserar "verkliga" dörrstängningar för att testerna ska bli så lika kundernas faktiska beteende som möjligt Man registrerar hur snabbt och med vilken kraft kunderna brukar stänga sina skåpbilsdörrar. Testprogrammet omfattar de 90 procent snabbaste stängningarna.

Testningen äger rum i en specialutvecklad, automatiserad testrigg på Fords utvecklingscentrum i tyska Merkenich. Tekniker övervakar hela tiden testningen och kontrollerar att dörrarna håller den förväntade kvaliteten.

-Efter att ha gått igenom de här testerna klarar våra vans i princip vad som helst, fortsätter Gale.

Produktionen av Transit Custom inleds senare i år på Fords fabrik i Kocaeli, Turkiet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.046