23948sdkhjf

Motor-Magasinets Olle Holm kommenterar affären NEVS och Saab

Det här är den största dagen i mitt liv, förklarade Kai Johan Jiang när har presenterades som den nya ägaren av större delen av Saab Automobile. Äntligen fick alltså anläggningen i Trollhättan en ny ägare. Men samtidigt måste vi inse att ett stycke svensk industrihistoria har gått i graven. Saab blir förmodligen aldrig igen en bilfabrik i traditionell mening.
Hyllningskörerna är nästan unisona men riktigt vad det är man hoppas ska komma ut av affären är det ju inte riktigt någon som vet. National Electric Vehicle Sweden AB ska börja tillverka elbilar, konverterade Saab 9-3, för den kinesiska marknaden. Ett par hundra ska anställas i Trollhättan och om något år ska bilarna rulla ut från fabriken.
Men de som nu tar över i Trollhättan har ju begränsad kunskap om att bygga bilar, bortsett då från Karl-Erling Trogen, styrelseordförande för NEVS, som varit på Volvo LV.
Några marknads- eller affärsplaner har inte presenterats men att sälja en eldriven, ”gammal” 9-3 till kineser verkar ju inte vara helt lätt. Bilutvecklingen i Kina de senaste åren har ju gjort att kinesiska bilägare ställer allt större krav på sina fordon. Men att den kinesiska marknaden är gigantisk, som sades på presskonferensen, kan man ju inte annat än hålla med om.
Vi vet idag inte hur mycket NEVS har betalat för Saab-gruppen, utom parts-bolaget. Men vad vi vet är att konkursförvaltarna kunde räkna in en nettobrist på cirka 9 miljarder kronor i konkursboet. De flesta leverantörerna har redan fått räkna av sina förluster utan att få något tillbaka.
De anställda har inte heller fått så mycket tillbaka. Uteblivna löner månad efter månad innan det blev konkurs fick bytas mot banklån för många anställda. Och det kan fortfarande dröja många år innan de får ut sin rättmätiga ersättning.
Naturligtvis hade de då hoppas på en ny ägare som skulle kunna erbjuda jobb. Och jobb blir det alltså, men hur många vet ingen idag. I det ljuset framstår statsminister Fredrik Reinfeldts kommentar om att den nya Saab-affären är positiv för den framtida sysselsättningen i Sverige som något dåligt underbyggd.
Många hade naturligtvis hoppas på att kinesiska Youngman skulle vara den intressent som tog över, för då hade det ganska säkert blivit tillverkning av Saab-bilar igen. Men tydligen strulade det till sig på slutet för Yongman och de fick ge sig på upploppet, eller plockades av banan.
Men visst hoppas vi att det kan bli något bra för Trollhättan. Elbilsmarknaden är svårbedömd, åtminstone idag. Det kan nog dröja åtskilliga år innan det blir några volymer av elbilar att tala om. Vi får följa och se vad som händer.
Olle Holm
Chefredaktör
Motor-Magasinet
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125